Sökning: "Magnus"

Visar resultat 16 - 20 av 2735 uppsatser innehållade ordet Magnus.

  1. 16. Europa in Bewegung Zum Europa-Essay bei Hans Magnus Enzensberger.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Nesrin Ekmekci-Savas; [2023-01-30]
    Nyckelord :Tyska; Essay; Europe; mobility; transculturality; hybridity; intertextuality;

    Sammanfattning : This thesis discusses the essay as a literary genre whose form is particularly apt to be compared to the structure of Europe. First, the theoretical discussion of cultural, literary and cartographic borders of Europe is dealt with. The theoretical discussions about the nature of the essay are then presented. LÄS MER

  2. 17. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  3. 18. Lärares syn på amotiverade elever inför matematik – En kvalitativ studie om motivationsmål, möjligheter och utmaningar i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Magnus Henriksson; Elias Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Autonomi; Inre motivation; Kompetens; Tillhörighet; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete. Studien syftade till att ge ökad kunskap om lärares föreställningar om arbetet med elever de upplever som amotiverade inför matematik i årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 19. Korsar avgrunden - En multipel fallstudie om arbetet hos två uppstartsföretag inom tekniksektorn med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Kokko; David Lamorell; Albert Johansson; [2023]
    Nyckelord :Radikala Innovationer; Fallstudie; Uppstartsföretag; Kommersialisering; Organisationsinriktningar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Korsar avgrunden - En multipel fallstudie om arbetet hos två uppstartsföretag inom tekniksektorn med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer Seminariedatum: 2 Juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Albert Johansson, Alexander Kokko & David Lamorell Handledare: Magnus Nilsson Fem nyckelord: Radikala Innovationer, Fallstudie, Uppstartsföretag, Kommersialisering, Organisationsinriktningar Forskningsfråga: Hur arbetar uppstartsföretag inom tekniksektorn med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer? Syfte: Syftet med studien är att undersöka konkreta exempel av hur företag inom tekniksektorn arbetar med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer, och sedan undersöka skillnader och likheter. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod med ett abduktivt synsätt. LÄS MER

  5. 20. Is the Echo English series relevant for advanced learners? : -A study on lexical character and recycling in two Swedish EFL textbooks for upper secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Magnus Ejnarsson; [2023]
    Nyckelord :Incidental learning; textbook analysis; recycling; pedagogy;

    Sammanfattning : This study aims to provide additional research into how Swedish EFL textbooks support incidental vocabulary learning through reading texts, specifically for textbooks aimed at upper secondary school, expecting a greater emphasis on recycling mid- and low-frequency words. The study has investigated the lexical character of two textbooks, Echo English 5 and Echo English 7, as well as how they recycle lemmas and how well they recycle lemmas from the mid- and low-frequency bands. LÄS MER