Sökning: "Malmö högskola Lärarutbildningen tvåspråkighet"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden Malmö högskola Lärarutbildningen tvåspråkighet.

  1. 21. Barns tvåspråksinlärning genom drama som metod i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maysam Abbas; [2009]
    Nyckelord :drama i förskolan; drama för tvåspråkliga barn;

    Sammanfattning : I mitt arbete har jag Undersökt kännedomen Uppfattningen och om pedagogiskt drama hos och tvåspråkighet fyra utvalda Verksamma pedagoger i förskolan. Jag har även Undersökt om de Använt sig av drama som metod i SINA verksamheter för Att utveckla tvåspråkighet i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Tvåspråkig undervisning ur skolledarskaps- och elevperspektiv - En kvalitativ studie om tvåspråkig undervisning inom grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Najah Obeid; [2009]
    Nyckelord :modersmål; måluppfyllelse; skolorganisation; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den tvåspråkiga undervisningens målsättning och organisering. Vidare syftar studien till att belysa tvåspråkiga elevers uppfattning om deras egna tvåspråkiga utveckling och deras syn på den tvåspråkiga undervisningen i synnerhet när det gäller undervisningen av modersmålet. LÄS MER

  3. 23. Lärarnas arbetssätt med tvåspråkiga barn i en mångkulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Inga Persson; Svetlana Al-Ameri; [2009]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; förskolebarn; samarbete; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka arbetssätt klasslärarna och modersmålslärarna använder i två olika förskoleklasser i en grundskola för att stimulera barnens språkutveckling. Alla barn på vår skola har utländsk bakgrund, vilket betyder att de har svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 24. Andraspråksundervisning för döva och hörselskadade barn - läsning och skrivning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Lundberg; [2009]
    Nyckelord :Teckenspråk; Läs- och skrivundervisning; Tvåspråkighet; Andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att ta reda på hur pedagogerna i specialförskolan arbetar med förberedande läsning och skrivning för döva och hörselskadade barn. För att ta reda på detta har jag genomfört intervjuer med fem pedagoger som arbetar på specialförskolor och gjort en observation på en av förskolorna. LÄS MER

  5. 25. Möjligheter för barn med annat modersmål än svenska att i förskola utveckla både sitt modersmål och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Louise Shemesani; [2009]
    Nyckelord :förskola; identitet; miljö; modersmål; sagor; samling; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera vilka möjligheter barn med annat modersmål än svenska får för att utveckla sina språk i förskolan. Jag har observerat verksamheten på förskolan och sedan utifrån min observation gjort kvalitativa intervjuer med två pedagoger och en barnskötare i förskolan i en invandrartät stadsdel i en större stad i södra Sverige. LÄS MER