Sökning: "Malmö högskola Lärarutbildningen tvåspråkighet"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden Malmö högskola Lärarutbildningen tvåspråkighet.

  1. 11. Undervisning i en mångkulturell skola En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gülcan Ibraimovska; Alia Khodr; [2012]
    Nyckelord :Mångkulturell skola; tvåspråkighet; modersmålsundervisning.; Mångkulturell skola; tvåspråkighet; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : AbstractWe are two teacher students with an ethnic background and we thought that it could be, exciting to work with subjects, like a multicultural environment in schools and the challenges within this environment for students, but also teachers. In this study, we focus on how the teachers work with bilingual students in a multicultural school. LÄS MER

  2. 12. Moderna språk som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tatjana Bansemer; [2012]
    Nyckelord :moderna språk; tyska; Kultur; Tyska som modersmål; Språk; Tvåspråkighet; Bilingualism; Känslor; Moderna språk;

    Sammanfattning : Ämnet för mitt examensarbete är tvåspråkighet. Mitt fokus ligger på tysktalande barn som har levt en stor del av sitt liv med sin familj utanför ett tysktalande land, dvs. i Sverige eller som är födda i Sverige med tysktalande föräldrar. LÄS MER

  3. 13. Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Asmaa Kadum; [2012]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; tvåspråkighet; tvåspråkiga elever;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag undersökt betydelsen av modersmålsundervisning för tvåspråkiga elever. Jag har intervjuat sex modersmålslärare. Mina intervjuer visar att modersmålsundervisningen har betydelse för elevens språkutveckling i både modersmålet och svenska. LÄS MER

  4. 14. Dagens undervisning i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Amjad Fathi; [2012]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt behov; moderna språk; målspråk; språkfärdighet; språkinlärning; språkundervisning; tvåspråkighet; variation;

    Sammanfattning : Dagens undervisning i tyskaToday’s teaching in GermanArbetet syftar till att lägga fram en bild om hur dagens undervisning i tyska brukar ske på ett antal grund- och gymnasieskolor. Med hjälp av den aktuella forskningen i litteraturen samt några intervjuer med lärare i tyska ska bilden huvudsakligen belysa lärarens arbetssätt och strävande att ge en meningsfull språkundervisning för alla elever. LÄS MER

  5. 15. Tvåspråkiga grundskolelevers attityder till modersmålsundervisning och studiehandledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Khalil Tabatabai; [2011]
    Nyckelord :Studiehandledning; attityder; modersmål; elever; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Genom enkätundersökningar och en litteraturstudie undersöktes det i detta arbete om hur studiehandledning och modersmålsundervisning kan påverka tvåspråkiga elever samt hur elevers attityder till undervisningsmetoderna ser ut. Jag kom fram till att modersmålsundervisningen har en stor roll för elevens kunskapsmässiga utveckling, såväl i modersmål samt i övriga ämnen samt att det spelar stor betydelse för elevens kulturella utveckling och identitet. LÄS MER