Sökning: "Malmö högskola Lärarutbildningen tvåspråkighet"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden Malmö högskola Lärarutbildningen tvåspråkighet.

  1. 6. Tvåspråkiga elever i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Inas Khalaf; [2012]
    Nyckelord :flerspråkighet; tvåspråkighet; språkutveckling; modersmål; mångkulturell läromiljö; pedagogiska metoder;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att studera vilka metoder som används på några grundskolor för att utveckla det svenska språket hos tvåspråkiga elever. I min undersökning har jag utgått ifrån kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 7. Svenska som andraspråk - efter vilka urvalsprinciper?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Kyander; [2012]
    Nyckelord :Andraspråk; Elever med utländsk bakgrund; Invandrarelev; Modersmål; Svenska; Svenska som andraspråk; Tvåspråkighet; Flerspråkighet; Förberedelseklass; Förstaspråk; Interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk är ett relativt sett nytt skolämne som tillkom vid mitten av1990-talet. Tanken var att ämnet skulle ge skolelever med utländsk bakgrund detsärskilda stöd och inlärningspedagogik som dessa elever förväntades behöva för att lärasig svenska och för att förstå och integreras i det svenska samhället. LÄS MER

  3. 8. Fem yngre grundskolebarns uppfattning om sig själva som två- eller flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emina Celik-Zecevic; [2012]
    Nyckelord :identitet; modersmål; självkänsla; språk; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syfte med mitt arbete var att undersöka hur fem yngre grundskolebarn såg på sin två- eller flerspråkighet. Ett annat syfte var att försöka dra några slutsatser om barnens uppfattning om sin kulturella identitet och självkänsla i förhållande till sin två- eller flerspråkighet. LÄS MER

  4. 9. Lärarperspektiv på undervisningsspråkets inverkan på matematikutvecklingen hos tvåspråkiga elever i Libanon och i Sverige

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mirna Elmasri; [2012]
    Nyckelord :andraspråk; begreppsförståelse; flerspråkighet; främmande språk; majoritetsspråk; matematikundervisning; minoritetsspråk; modersmålets betydelse; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Med föreliggande studie vill jag ta reda på vilka argument tvåspråkiga lärare, i Sverige och i Libanon, anför om syftet att bedriva tvåspråkiga elevers matematikundervisning på majoritetsspråket, svenska, respektive det främmande språket, engelska. Ett annat syfte är att undersöka vad lärarna finner för inverkan på kunskapsutvecklingen i matematik. LÄS MER

  5. 10. Flerspråkighet i grundskolans tidigare år - elever i en tredjeklass samtalar om språk, värden och förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Robin Svensson; Caroline Ekelund; [2012]
    Nyckelord :barns perspektiv; flerspråkighet; hemspråk; modersmål; tvåspråkighet; värdering av språk;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur elever i skolans tidigare år värderar olika språk samt deras perspektiv på och attityd till flerspråkighet. Vi granskar även elevernas uppfattning kring hur olika språk används i skolan och hur detta kan bidra till deras förhållningssätt till flerspråkighet. LÄS MER