Sökning: "Malmö högskola historiebruk"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden Malmö högskola historiebruk.

  1. 16. En analys av Schindlers list utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Tuvesson; [2012]
    Nyckelord :film; historiemedvetande; historiebruk; historiedidaktik; Schindlers List; Spielberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Steven Spielbergs film Schindlers list med utgångspunkt i de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande och historiebruk. Arbetet baseras således på en analys av filmen. LÄS MER

  2. 17. Undervisa i historia med spelfilm

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Larsson; [2012]
    Nyckelord :historiebruk; historiemedvetande; film; undervisning;

    Sammanfattning : Jag har gjort en studie av fyra lektionsplaneringar som rör spelfilmfilm i historieundervisningen. Syftet har varit att ta reda på hur spelfilm används i historieundervisningen. Film är en stor källa till historieförmedling. Genom att se hur filmen används i skolan vill jag ta reda på hur man dessa båda historiekulturer samverkar. LÄS MER

  3. 18. Vems historiemedvetande och historiska referensramar får plats i läroboken?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rosmarie Möller; [2012]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Historisk referensram; Kritisk diskursanalys; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att åskådligöra hur kursplanens begrepp (ur Lgr 11) historiemedvetande samt historisk referensram åskådliggörs i relativt nyutgivna läromedel. I föreliggande uppsats representerat av boken Historia Maxi, författad av Elisabeth Ivarsson och Mattias Tordai, utgiven 2010. LÄS MER

  4. 19. Spielberg på svarta tavlan: Ett utvecklingsarbete om spelfilm i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karl Johan Bratt; [2011]
    Nyckelord :Spelfilm; Historiedidaktik; Uppgifter; Historiebruk; källkritik; identitet;

    Sammanfattning : Examensarbetet är ett utvecklingsarbete som behandlar hur lärare kan använda spelfilm i undervisningen. Detta gör jag genom att se på hur olika yrkeshistoriker ser på spelfilm som förmedlare av historia. De historiker jag valt är Mats Jönsson, Ulf Zander och Tommy Gustafsson. LÄS MER

  5. 20. Aldrig mer! Att undervisa om folkmord i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emilia Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Historiebruk; Värdegrund; Folkmord; Läroplaner;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att visa hur skolan kan dra nytta av att undervisa om 1900-talets folkmord i lärandet om skolans värdegrund. Med hänvisning till historiedidaktiska teorier och en granskning av skolans styrdokument och läroplaner ämnar detta arbete att bidra till utvecklingen av elevernas historiemedvetande samt en större hänsyn till sin omvärld och en önskan att kämpa för det demokratiska samhället. LÄS MER