Sökning: "Malmö högskola historiebruk"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden Malmö högskola historiebruk.

  1. 11. ”Varför ska vi lära oss detta?” -Ett utvecklingsarbete för att skapa inre motivation hos elever, för historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emelie Andersson; Main Karlström; [2013]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; intresse; inre motivation; motivation; motivationsteorier; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utvecklat olika undervisningsmetoder för att öka elevers motivation i ämnet historia. Detta gjorde vi genom att diskutera hur man praktiskt kan använda sig av motivationsteorier när man planerar och bedriver sin undervisning. LÄS MER

  2. 12. Med historien som vapen – en historiedidaktisk analys av Stefan Sundströms texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gustav Sterner; [2013]
    Nyckelord :Historiebruk; Historiemedvetande; Musik; Ideologikritik; Klass; Stefan Sundström;

    Sammanfattning : Syftet med den här texten är att med hjälp av de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande och historiebruk analysera hur den den svenska musikern Stefan Sundströms använder historia för att ge uttryck för ideologikritik i sina texter. Sju av hans studioalbum utgör grunden för empirin där den gemensamma kontexten är att de har givits ut under borgerliga regeringar, undantaget Fabler från Bällingebro som ges ut innan valet 2006 men som innehåller låtar som var en del i valrörelsen. LÄS MER

  3. 13. Om Östfronten intet nämnt: en analys av gymnasieläroböckers historiebruk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mattis Sundin; [2013]
    Nyckelord :Historia; Världskrigen; Historiebruk; Gymnasieläroböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera svenska gymnasieböckers historiebruk. Analysobjekten var de två världskrigen. Krigen analyserades via flera olika parametrar, såsom vilka fronter och krigsbrott som redovisades, hur Sveriges roll beskrevs samt huruvida böckernas etiska ställningstaganden stämde överrens med GY11:s etik. LÄS MER

  4. 14. How is the Holocaust described in three different

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :José Monteza Castillo; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I kursplanen för ämnet historia på grundskolan står skrivet att undervisning bl.a. ska ge eleverna möjlighet att utveckla sitt historiemedvetande, ge dem kunskap om hur historia kan använda för olika syften samt att eleverna ska få kunskap om hur historia skapar identitet hos individer. LÄS MER

  5. 15. Skola och museum - samarbete eller motarbete? (School and Museum - Cooperation or Resistance?)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sabine Petersson; [2012]
    Nyckelord :museum; samarbete; ramfaktorer; historiedidaktik; historiebruk; historieförmedling; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Avsikten med det här examensarbetet är att studera ramfaktorerna för användning av museum i undervisningen, vilka resurser museer har för studenter och att undersöka tre lärares attityder gentemot användningen av museer i undervisningsprocessen. Avsikten är också att undersöka vilka historiedidaktiska effekter som användningen av museer i undervisningen kan ha. LÄS MER