Sökning: "Malmö högskola historiebruk"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Malmö högskola historiebruk.

  1. 21. Fanan den är röd/ The red banner

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Liljekvist; [2010]
    Nyckelord :Arbetarrörelse; Fanor; Historiebruk; Komparativstudie; Landskrona;

    Sammanfattning : Symbolbruket i arbetarrörelsens fanor skiljer sig åt beroende på var någonstans i Sverige den har sitt ursprung. Denna studie har i avsikt att synliggöra likheter och skillnader i bruket av historiska symboler mellan de olika arbetarföreningarna i Landskrona under perioden 1890-1906. LÄS MER

  2. 22. Innehållet i Historia A - Lärares reflektioner angående stoffet i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jimmy Holst; [2010]
    Nyckelord :Historieundervisning; undervisningsstrategier; kanon; historiebruk; interkulturell;

    Sammanfattning : Det här är en historiedidaktisk undersökning som behandlar frågan om stoffurvalet förgymnasiekursen Historia A. Genom intervjuer med fem historielärare angående derasdidaktiska ställningspunkter, visar undersökningen på hur innehållet i kursen kan se ut. LÄS MER

  3. 23. Film som historieförmedlare - En studie kring spelfilm i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Daniel Nordbeck; [2010]
    Nyckelord :Historisk spelfilm; kritiskt förhållningsätt; historieundervisning; autenticitet; historiemedvetande; historical motion-pictures; critical approach; history teaching; authenticity; historical consciousness;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka vilka problem och möjligheter man kan möta med användandet av historisk spelfilm i historieundervisningen. Spelfilmens roll som historieförmedlare har ökat under de senaste åren. Idag fungerar spelfilm med historiska motiv som historieförmedlare för många människor, inte minst ungdomar. LÄS MER

  4. 24. Historiebruk i historieläroböcker från Sverige och Libanon

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Wael Eido; [2009]
    Nyckelord :Historieläroböcker; historiebruk; historiemedevetande; förord; andra världskriget; stoffurval;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur skillnader i historiebruk förekommer i gymnasiala libanesiska och svenska historieläroböcker och hur dessa skillnader kan tänkas påverka elevernas historiemedvetande. Undersökningen genomfördes genom att studera förorden, stoffurvalet som berör det andra världskriget och den amerikanska insatsen under det andra världskriget. LÄS MER

  5. 25. Den svenska syndafloden En komparativ studie av svensk och polsk läromedel i historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Klaudia Mellblom; [2009]
    Nyckelord :historiebruk; historiemedvetande; komparativstudie; läroboksundersökning; Sverige; Polen;

    Sammanfattning : Denna studie har i avsikt att undersöka och jämföra hur den gemensamma svensk-polska och polsk-svenska historien som utspelade sig under 1600-talet presenteras i svenska och polska nutida läromedel. Jag undersöker vilka skillnader och likheter det finns i framställningarna av denna historia och försöker att ta reda på vad de kan bero på. LÄS MER