Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från förskola till förskoleklass - barn som uppvisar språklig sårbarhet. En fenomenografisk studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Ekberg Olofsson; Maria Johansson; [2024-02-05]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; fenomenografi; semistrukturerad intervju; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskola och i förskoleklass uppfattar övergången mellan verksamheterna för barn som uppvisar språklig sårbarhet. Studien har genomförts utifrån en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomförts semistrukturerade intervjuer med sju informanter. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarnens erfarande av att blanda och separera : En studie om vad som händer med barns erfarande av att blanda och separera när aktiviteten genomförs två gånger.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrika Johansson; Maria Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mix; experience; separate; explore; express; Blanda; erfara; separera; utforska; uttrycka;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute with knowledge about what happens to childrens experience of mixing and separatingwhen an activity is carried out twice. The method we used in the stady is a qualitative interview method whit semi-stuctured interwiews with cdildren in preschool. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Maria Eriksson; Emma Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; arbetsterapi; inter-ventioner; förmågor; färdigheter; effekter;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder [ADHD] är den vanligaste neuropsykiatriska diagnosen hos barn och ungdomar med en prevalens på över fem procent i världen. Begränsade områden är självstyrdinlärning, hantering av motoriska, exekutiva och kognitiva förmågor. LÄS MER

  4. 4. Arbetet med lekgrupper och lärmiljöer för barns sociala utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Eliasson; Maria Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens förskola tillbringar barnen en stor del av sin tid i verksamheten och redan från tidig ålder är det viktigt att barn får erhålla ett gynnsamt socialt samspel för deras framtida deltagande i samhället. Därmed blir det viktigt att förskolläraren lägger grunden för barns sociala utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskans erfarenheter av rådgivande samtal till föräldrar med överviktiga barn på barnavårdscentralen

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Maria Gimerstrand; Emelie Johansson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER