Sökning: "Marknadsformer"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Marknadsformer.

  1. 1. Sol, vind och vatten, det bästa som vi har? : En marknadsanalys av elmarknaden & förutsättningarna för förnybar el

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Katja Bondestam; Sara Kristofferssson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elmarknaden är en grundpelare för det svenska samhällets funktion och utveckling. Under 2022 blev elmarknaden central i den politiska debatten till följd av Rysslands invasion av Ukraina, vilket bidrog till skenande elpriser i Sverige och inom EU. LÄS MER

  2. 2. Vilka effekter har jämförelsesidor givit för konkurrensen på bolånemarknaden : Nationalekonomisk kandidatuppsats

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Agnes Näslund; [2019]
    Nyckelord :ortgages; Competition; Herfindahl-Hirschman Index; Comparative pages; Cartel; Market forms; Bolån; Konkurrens; Herfindahl-Hirschman Index; Jämförelsesidor; Kartell; Marknadsformer;

    Sammanfattning : After the financial crisis, several comparison websites have emerged for private lenders to enable comparison on mortgage terms. The idea behind the comparison pages is that they should be used by the private borrower. LÄS MER

  3. 3. Avregleringen av Apoteksmonopolet : snabbare smärtlindring för konsumenten?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jenny Gustafsson; Karin Renström; [2010]
    Nyckelord :business administration; marketing; pharmacy; Over-the-counter pharmaceuticals; deregulation; monopoly; price; availability; opening hours; företagsekonomi; marknadsföring; apotek; OTC-läkemedel; avreglering; monopol; pris; tillgänglighet; öppettider;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka förändringar i pris och tillgänglighet på OTC-läkemedel före och efter avregleringen av det svenska apoteksmonopolet ur ett konsumentperspektiv. Metod: Kvantitativ undersökning med abduktiv forskningsansats, där datainsamling sker via telefonkontakt och observation av hemsidor Teori: Marknadsformer, Avregleringar, Marknadsmixen, Prissättningsstrategier, Öppettider Resultat: Uppgång skedde kontinuerligt i pris på OTC-läkemedel före avregleringen av apoteksmonopolet och öppettiderna var då begränsade. LÄS MER