Sökning: "Matematik gymnasiet"
Visar resultat 11 - 15 av 376 uppsatser innehållade orden Matematik gymnasiet.
11. Inte läxa för läxans skull
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : .... LÄS MER
12. Kontinuiteten inom teknikämnet i stadieövergånge mellan höhstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna dokumentstudie undersöker, med hjälp av tematisk analys, kursplanerna för teknik på högstadiet och gymnasiet med utgångspunkt i teknisk läskunnighet för att undersöka hur väl förberedda eleverna är på gymnasiets teknikundervisning. De teman som framkom som gemensamma för både gymnasiet och högstadiets kursplaner var att eleverna skulle vara förtrogna med arbetssätt för teknikutveckling och att eleverna ska utveckla förmågan att förstå hur tekniken påverkar individer, samhället och miljön. LÄS MER
13. Hur arbetar speciallärare/matematiklärare med att utveckla den matematiska problemlösningsförmågan hos elever med ADHD?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den svenska grundskolan förväntas erbjuda alla elever en utbildning av hög kvalitet i en tillåtande lärmiljö där alla elever är inkluderande. Skolans uppdrag är att främja elevers lärande för att förbereda dem att leva och verka i ett modernt samhälle men den svenska skolans undervisning är inte likvärdig för elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER
14. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER
15. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER