Sökning: "Matematik gymnasiet"

Visar resultat 16 - 20 av 376 uppsatser innehållade orden Matematik gymnasiet.

  1. 16. Läroboksanalys Matematik 1a : Får eleverna förutsättningar att träna på sin problemlösningsförmåga genom att arbeta i läroböckerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Joakim Nylén; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; Problemlösning; Problemlösningsförmåga; Litteraturstudie; Matematik 1a;

    Sammanfattning : Syftet med matematikundervisningen är att ge eleverna möjlighet att använda sin matematiska kompetens för att kunna lösa problem i samhälls- och yrkeslivet och därför är det viktigt att utveckla elevernas problemlösningsförmåga. En stor del av undervisningen i ämnet matematik i den svenska skolan bedrivs med hjälp av läroböcker. LÄS MER

  2. 17. Programmeringens påverkan på elevers attityder och relationella förståelse i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Tova Alemo; Misha Izadi-shad; [2023]
    Nyckelord :attityder; elever; gymnasieskola; instrumentell förståelse; intresse; matematik; matematikdidaktik; nöje; programmering; relationell förståelse; självförmåga; värdefullhet;

    Sammanfattning : Under året 2017 infördes programmering i matematikundervisningen på gymnasiet, men fortfarande har flera matematiklärare bristande didaktiska kompetenser inom programmering. Syftet med det här examensarbetet är att öka förståelsen för programmeringens påverkan på elevers attityder och relationella förståelse i matematiken för att därmed bidra med didaktiska kunskaper. LÄS MER

  3. 18. Hur gymnasielärare relaterar matematikuppgifter till olika betygsnivåer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Ragnarsson; [2023]
    Nyckelord :high school mathematics; grade levels; evaluation of assignments.; matematik gymnasiet; betygsnivåer; värdering av uppgifter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur behöriga matematiklärare värderar matematikuppgifter och till vilken betygsnivå de kan relateras. Studien har genomförts som en kvalitativ studie baserad på tematisk analys. Åtta professionella matematiklärare har intervjuats och deras uttalanden har analyserats. LÄS MER

  4. 19. Problemlösning i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anastasia Vourvoulia Düberg; [2023]
    Nyckelord :teaching mathematics through problem solving; problem solving; Problemlösning; Japansk undervisning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka problemlösning som undervisningsmetod och dess eventuella påverkan på elevernas attityd kring matematik. Problemlösning kan, när den används och anpassas efter elevernas behov, vara ett fruktbart verktyg i matematikundervisning som gynnar lärandet och förståelse. LÄS MER

  5. 20. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Downing; [2023]
    Nyckelord :Students’ experience; Digital textbooks; Students’ perspective; the Didactic tetrahedron; Students’ influence; the Textbook as a source of knowledge; Elevers upplevelse; Digitala läroböcker; Elevperspektiv; Den didaktiska tetraedern; Elevinflytande; Läroboken som kunskapskälla;

    Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER