Sökning: "Japansk undervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Japansk undervisning.

  1. 1. Problemlösning i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anastasia Vourvoulia Düberg; [2023]
    Nyckelord :teaching mathematics through problem solving; problem solving; Problemlösning; Japansk undervisning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka problemlösning som undervisningsmetod och dess eventuella påverkan på elevernas attityd kring matematik. Problemlösning kan, när den används och anpassas efter elevernas behov, vara ett fruktbart verktyg i matematikundervisning som gynnar lärandet och förståelse. LÄS MER

  2. 2. Vandrande slott och skrotmonster : – En komparativ studie av Det levande slottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lilly Bergvall; [2018]
    Nyckelord :Det levande slottet; Diana Wynne Jones; Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; adaptation; transformation; komparation; text till film; undervisning;

    Sammanfattning : Studien analyserar Diana Wynne Jones bok Det levande slottet (2005) och Studio Ghiblis film med samma titel (2004) i syfte att undersöka vilka förändringar som skett i övergången från bok till film. Delarna som undersöks är narrationen, karaktärerna, värderingar och budskap samt ifall filmen anpassats till japanska förhållanden och/eller japansk publik. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning – En jämförelse mellan svensk och japansk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tomoko Helmertz; [2007]
    Nyckelord :problemlösning; jämförande undersökning; klassdiskussion; Japan; lesson study; lärömedel;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har matematikundervisningen i Japan fått mycket uppmärksamhetför dess annorlunda och unika sätt jämfört med västerländska motsvarigheter. Dennaundersökning jämför matematisk problemlösning mellan Sverige och Japan. Treundersökningsmetoder användes: analys av läromedel, lektionsobservation ochelevlösningsanalys. LÄS MER