Sökning: "Matematik utomhus förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden Matematik utomhus förskola.

  1. 6. Om vi inte går ut blir vi gnälliga : en studie om utevistelse på förskolans gård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Ahlgren-Wallin; Frida Allhage; [2018]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; förskola; förskolegård;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan anses utevistelsen vara betydelsefull och viktig för barns hälsa och välbefinnande och en självklar del av verksamheten. En stor del av verksamhetens tid spenderas ute på förskolans gård. LÄS MER

  2. 7. Lilla Världen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Andrea Berois; [2016]
    Nyckelord :Preschool Architecture Sweden; Förskola Dagis Vasalund Solna Stockholm Arkitektur Höjerska;

    Sammanfattning : I en storstad som växer och mullrar fram finns minnet kvar av en annan stad. En kåkstad med fattigbarn och svält men också med gemenskap och variation. En ny stad byggs som ska rensa upp men en bit av den gamla sparas, högst upp på höjden. Innuti den lilla staden som ligger i den stora staden finns en liten värld. LÄS MER

  3. 8. ”Spiderman behöver långa pinnar” En studie av hur barn utforskar matematik med hjälp av naturmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Iman Al khafaji; Rasha Mahdi; [2016]
    Nyckelord :förskola; barn; Bishops sex matematiska aktiviteter; naturmaterial; utomhus; fri lek;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur barn med hjälp av naturmaterial utforskar matematik i sin fria lek på förskolans utegård. Vi använder oss av följande frågeställningar:• Vilka matematiska aktiviteter förekommer i förskolan och i vilken utsträckning?• Hur använder sig barn av naturmaterial för att utforska matematik i förskolan?I teori och tidigare forskning presenterar vi Bishops (1991) sex matematiska aktiviteter och innebörden av dem. LÄS MER

  4. 9. Ska vi räkna färger? : En undersökning av förskolepersonalens uppfattning av goda matematiska miljöer inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Smulter; Linda Vilhelmsson; [2015]
    Nyckelord :förskola; förskolepersonal; matematik; läroplan; semiotik; innehållsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vad förskolepersonalen uppfattar som goda matematiska miljöer inomhus- respektive utomhus, samt hur dessa miljöer kan kopplas till läroplanens mål gällande matematik. Genom att låta personal i förskolan ta bilder på miljöer samt kommentera dessa bilder som de bedömer har goda förutsättningar för matematiskt lärande har vi, med hjälp av en semiotisk bildanalys samt en innehållsanalys, kunnat plocka ut viktiga aspekter i miljön samt vilka områden som förskolepersonalen lägger mest fokus på i de matematiska miljöerna. LÄS MER

  5. 10. I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Pantzar; Pamela Rosenlöf Rexhaj; [2015]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; förskola; sociokultur;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagogerlägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger användermatematiken i utomhusvistelsen så att den blir meningsfull för barnets lärande. LÄS MER