Sökning: "Matematik utomhus förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden Matematik utomhus förskola.
21. Matematik utomhus : Ett utvecklingsarbete för förskolebarn "läsa, skriva, räkna"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att vi ville genom utomhuspedagogik ge möjlighet för barns utveckling och lärande inom matematik och undersöka barns uppfattningar om matematik. Vi har planerat och genomfört matematikaktiviteter i utomhusmiljö. LÄS MER
22. Utomhuspedagogik : Möjligheter till lärande utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka om och hur barnen på förskolan kan utvecklas genom utomhuspedagogik. Det låg också i mitt intresse att undersöka i vilken utsträckning föräldrar uppfattar utomhuspedagogikens eventuella fördelar. LÄS MER
23. En studie om hur pedagoger använder utemiljön i sin matematikundervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Matematik finns överallt i vår närmiljö och är mycket mer än bara siffror. Utemiljön kan användas på många olika sätt och det är bara fantasin som sätter gränser för vilka. I läroplanerna och kursplanen för matematik finns det exempel på mål som fördel kan uppnås på andra platser än i klassrummet. LÄS MER
24. Uterummet : en kunskapskälla? Hur pedagoger resonerar kring uterummet som pedagogiskt verktyg i matematik och övrigt lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Uterummet ska ses som en möjlighet för att upptäcka och uppleva olika känslor som nyfikenhet, trygghet, upp-täckarlust och inspiration. Detta tar de olika läroplanerna fasta på. Förespråkare för utomhuspedagogik har under århundrade sett att barn behöver både teori och praktik för att tillägna sig ett lärande. LÄS MER
25. Utomhuspedagogik : En jämförelse mellan förskolor i innerstad och förort
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om det är någon skillnad i förskolepedagogernas inställning till utomhuspedagogik och arbetssätt beroende på lokalisering av förskolan. Undersökningen grundar sig på en enkätstudie utförd på fem förskolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER