Sökning: "Matematikens processer"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Matematikens processer.
1. Risker och möjligheter med konkreta evolutionsexempel som pedagogiskt verktyg i läroböcker.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Utifrån antagandet att konkreta evolutionsexempel kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att öka förståelsen av evolutionens mekanismer analyserades tre läroböckers användning av konkreta exempel. Med utgångspunkt i evolutionsdidaktisk forskning identifierades risker och möjligheter i exemplens förmåga att påverka elevers förståelse. LÄS MER
2. Användningen av digitala lärresurser under coronapandemin : En enkätstudie om mellanstadielärares uppfattningar och erfarenheter i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Innan coronapandemins utbrott gjordes undersökningar som visade att elevers användande av digital teknik i matematikundervisningen sett olika ut runtom i Sverige. Skillnaderna berodde på vilken skola eleverna gått på och vilka lärare de haft. LÄS MER
3. Det matematikdidaktiska skiftet i svenska läroböcker : En studie av matematikböcker i gymnasiets årskurs 1 under två läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka eventuella förändringar i svenska läroböcker i matematik till följd av det matematikdidaktiska skiftet. Det matematikdidaktiska skiftet förstås här som en bred internationell trend inom matematikdidaktiken, manifesterad bland annat genom Standards 2000 från NCTM och KOM-projektet i Danmark. LÄS MER
4. Konstnärliga processer i gymnasial bildundervisning
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en inblick om hur bildlärare undervisar i konstnärliga processer, ett komplext fenomen som är en del av det centrala innehållet för bildämnet på gymnasiets estetiska program. Undersökningen består av fem semi-strukturerade intervjuer med behöriga gymnasielärare i bild från olika städer i Sverige. LÄS MER
5. Kunskapskrav, läromedel och bedömningsuppgifter : Ett ämnesdidaktiskt examensarbete om samstämmighet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Samstämmighet innebär att delarna i ett utbildningssystem dvs. ämnesplan, undervisning och bedömning, arbetar i samma riktning. Blooms reviderade taxonomi är ett verktyg som gör att målen i skolan kan bli mer begripliga, bedömningsbara och genomförbara. LÄS MER