Sökning: "Matematikens processer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Matematikens processer.

  1. 1. Risker och möjligheter med konkreta evolutionsexempel som pedagogiskt verktyg i läroböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Evolutionsexempel; biologiundervisning; evolutionens mekanismer; evolutionsdidaktiska kvalitetskriterier; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Utifrån antagandet att konkreta evolutionsexempel kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att öka förståelsen av evolutionens mekanismer analyserades tre läroböckers användning av konkreta exempel. Med utgångspunkt i evolutionsdidaktisk forskning identifierades risker och möjligheter i exemplens förmåga att påverka elevers förståelse. LÄS MER

  2. 2. Användningen av digitala lärresurser under coronapandemin : En enkätstudie om mellanstadielärares uppfattningar och erfarenheter i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linn Estassy Andersson; [2022]
    Nyckelord :centrala innehållet; Blooms reviderade taxonomi; kognitiv nivå; digital teknik;

    Sammanfattning : Innan coronapandemins utbrott gjordes undersökningar som visade att elevers användande av digital teknik i matematikundervisningen sett olika ut runtom i Sverige. Skillnaderna berodde på vilken skola eleverna gått på och vilka lärare de haft. LÄS MER

  3. 3. Det matematikdidaktiska skiftet i svenska läroböcker : En studie av matematikböcker i gymnasiets årskurs 1 under två läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Martin Wisell; [2020]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Matematikdidaktiska skiftet; Matematikens processer; Övningsuppgifter; Problemlösning; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka eventuella förändringar i svenska läroböcker i matematik till följd av det matematikdidaktiska skiftet. Det matematikdidaktiska skiftet förstås här som en bred internationell trend inom matematikdidaktiken, manifesterad bland annat genom Standards 2000 från NCTM och KOM-projektet i Danmark. LÄS MER

  4. 4. Konstnärliga processer i gymnasial bildundervisning

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ana Pajevic; [2020]
    Nyckelord :Konstnärlig process; bildundervisning; bild; estetiska programmet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en inblick om hur bildlärare undervisar i konstnärliga processer, ett komplext fenomen som är en del av det centrala innehållet för bildämnet på gymnasiets estetiska program. Undersökningen består av fem semi-strukturerade intervjuer med behöriga gymnasielärare i bild från olika städer i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Kunskapskrav, läromedel och bedömningsuppgifter : Ett ämnesdidaktiskt examensarbete om samstämmighet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Molander Gregory; [2019]
    Nyckelord :Juridik; Bedömning; Gy11; Samstämmighet; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Samstämmighet innebär att delarna i ett utbildningssystem dvs. ämnesplan, undervisning och bedömning, arbetar i samma riktning. Blooms reviderade taxonomi är ett verktyg som gör att målen i skolan kan bli mer begripliga, bedömningsbara och genomförbara. LÄS MER