Sökning: "Matematikundervisning och lgr 11"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Matematikundervisning och lgr 11.

  1. 1. Fatta Matte! : En intervjustudie med lärare i årskurs F-3 om matematikundervisning för att etablera matematisk förståelse och matematiskt tänkande hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; My Lindholm; [2022]
    Nyckelord :matematiskt tänkande; matematikämnet; abstrakt matematik; matematisk förståelse; undervisningsmetoder; årskurs F-3 och attityder.;

    Sammanfattning : Detta är en intervjustudie med lärare i årskurs F-3, som undervisar i matematik. Materialet har samlats in genom intervjuer med lärare som är verksamma på lågstadiet samt en matematikhandledare. LÄS MER

  2. 2. Lärares frågor i matematikundervisningen : om möjligheter till utforskande samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nina Spångberg; [2020]
    Nyckelord :Interaction; communication; mathematical reasoning; teachers’ questions; exploratory talks; problem solving; mathematics education; Interaktion; kommunikation; matematiska resonemang; lärares frågor; utforskande samtal; problemlösning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Läroplanen, Lgr 11, vilar på en sociokulturell syn på lärande där lärande genom interaktion och kommunikation är en naturlig del. Kommunikationens men också de matematiska resonemangens betydelse för elevers matematiklärande råder samstämmighet kring inom forskningen. LÄS MER

  3. 3. IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Naurin; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; skola; implementering; förhållningssätt; kompetens; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val av verktyg. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning för elever i behov av särskilt stöd : En enkätstudie i grundskolans tidiga år F-4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Fritzon; Athra Shamoun; [2019]
    Nyckelord :Specialapedagogik; Matematikinlärning; Matematiksvårigheter; Särskilt stöd och Grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att eleverna i grundskolan ska få en organiserad undervisning under lärares ledning både i helklass, mindre grupper och enskilt. All personal i skolan ska uppmärksamma och stödja elever i behov av särskilt stöd och extra anpassning (Lgr 11, s. 7). LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emelie Claesson-Roback; [2018-02-08]
    Nyckelord :matematikundervisning; förskoleklass; lärandesituation; lekfull; arbetssätt; intresse; engagemang;

    Sammanfattning : Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget kapitel som reglerar förskoleklassens verksamhet, vad den ska innehålla samt hur den ska vara utformad. LÄS MER