Sökning: "Mathematical Classroom"

Visar resultat 21 - 25 av 120 uppsatser innehållade orden Mathematical Classroom.

  1. 21. Integrering av programmering i matematikundervisningen : En empirisk studie om gymnasielärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kajsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :Programmering; matematik; undervisningsmetoder; orkestrering; syfte;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie redogör för matematiklärares erfarenheter av att integrera programmering i matematikundervisningen. Studien bygger på litteraturstudien ”Programmera mera i gymnasiets matematikkurser – En litteraturstudie om programmeringens möjligheter och svårigheter samt gynnsamma undervisningsmetoder”. LÄS MER

  2. 22. Lärandeaktiviteters inflytande på läsförståelse och resonemangsförmåga i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna-Katarina Teig; [2022]
    Nyckelord :concretization; language promoting; learning activities; mathematical education; practical mathematics; reading comprehension;

    Sammanfattning : In previous research it has been concluded that mathematical texts more often than not test a students reading comprehension rather than their mathematical knowledge. It has also been concluded that in order to promote language learning in the mathematics classroom the teacher has a great responsibility to not only make the oftentimes abstract mathematical key concepts clear and understandable but also the concepts, methods, calculations and operational rules. LÄS MER

  3. 23. Matematisk begreppsförståelse och språkbruk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Max Friman; Erica Swerre; Beatrice Törnros; [2022]
    Nyckelord :parlance; primary school; conceptual understanding; mathematical understanding; mathematics; cooperative learning; subject knowledge;

    Sammanfattning : In our study, the problem area is that concept teaching in mathematics is too low to be able to achieve mathematical understanding. Mathematics also has two different parlance ​​that make teaching difficult and create a lack of clarity about which one of these parlances to use at which occasion and how these parlances ​​should be interpreted and how they are linked. LÄS MER

  4. 24. Variation i nivå på kognitiv utmaning i läromedelsuppgifter i matematik : Uppgifter i andragradsekvationer för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Michael Hemph; [2022]
    Nyckelord :mathematics; secondary school; cognitive demand;

    Sammanfattning : Vid undervisning i matematik är det vanligt att undervisningen i stor utsträckning baseras på ett läromedel, både för lärarens teoribeskrivningar och vid elevernas enskilda arbete med uppgiftslösning. Det är därför viktigt att uppgifterna i läromedlet är utformade så att eleven kan utveckla de kunskapersom läroplanen föreskriver. LÄS MER

  5. 25. Muntlig återkoppling vid felaktiga svar som ingång till en god lärandemiljö En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Aasem Al Hesan; [2022]
    Nyckelord :verbal feedback; response; incorrect answers; learning environment; constructive discussion.; Muntlig återkoppling återkoppling ; respons; felaktiga svar; glädje; lärandemiljö; konstruktiva diskussioner.;

    Sammanfattning : Arbetets utgångspunkt är att förändra den traditionella synen på matematiska felsvar samt lärarens återkoppling vid felsvar. Genom en systematisk kvalitativ litteraturstudie syftar denna studie att visa vilken roll muntlig återkoppling och felaktiga svar har för att utveckla elevers matematiska prestationer. LÄS MER