Sökning: "Mathematical Classroom"
Visar resultat 11 - 15 av 120 uppsatser innehållade orden Mathematical Classroom.
11. Det heter addera inte plussa! : En kvalitativ studie om lärarens användning av formellt och informelltmatematiskt språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This thesis was based on two research questions, with the purpose of examining how teachers use formal and informal mathematical language in their teaching. The theory used in my starting points is the sociocultural perspective, considering that knowledge and learning take place in some form of the proximal development zone. LÄS MER
12. Elevers upplevelser av matematikundervisning med samhällspåverkande modeller i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : In a digital world where algorithms and mathematical models impact students’ lives and society as a whole, it is important to learn critical thinking to understand and reflect upon what is happening. How will students perceive an inclusion of mathematical models that affect society in their mathematics lessons? Prior research shows that mathematical modelling is a valuable skill. LÄS MER
13. Att arbeta språkutvecklande i matematik : En studie om hur lärare på högstadiet resonerar kring betydelsen av elevers språkliga kunskaper i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some mathematics teachers, in Sweden, in grades 7–9 work on language development in their teaching. Many of today's math tasks contain a lot of text and it turns out that there is a strong connection between students' mathematical ability and students' reading ability. LÄS MER
14. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER
15. Inkludering i ett matematiskt klassrum utifrån ett elevperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker elevers syn på inkludering samt hur lärare arbetar med inkludering i ett matematikklassrum. För att genomföra studien valdes en kvalitativ metod där tolv elever har intervjuats och en lärare har observerats på en mellanstadieskola. LÄS MER