Sökning: "Mathematical Classroom"

Visar resultat 16 - 20 av 120 uppsatser innehållade orden Mathematical Classroom.

  1. 16. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Ylinenjärvi; [2023]
    Nyckelord :Adhd; mathematics teaching; PCK; relational perspective; strategies; working methods; Adhd; arbetsmetoder; matematikundervisningen; PCK; relationellt perspektiv; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER

  2. 17. Genus roll i digitala lärspel i matematikundervisningEn empirisk studie om flickor och pojkars arbetssätt i matematiska digitala lärspel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Vanessa Söderström; Simon Karlström; [2023]
    Nyckelord :Pupils; teacher; gender; mathematics; GBL; gamification; Elever; matematik; genus; spelbaserat lärande; spelifiering;

    Sammanfattning : En empirisk studie med syfte att undersöka likheter och skillnader mellan hur flickor och pojkar arbetar i digitala lärspel i matematik samt om lärare har genusglasögon på sig i matematikundervisning med digitala lärspel. Genom klassrumsobservationer och lärarintervjuer har data samlats in som sedan analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Lärarhandledningars stöttning till språkutveckling i matematik : A study that investigate how a teacher guide provides tips and support for teachers in leading classroom activities to increase language development in mathematics.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Felix Arnqvist; Linnea Lisberg; [2022]
    Nyckelord :Lärarhandledning; matematik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how a teacher guide can provide tips and support for teachers to develop their students subject specific language. The method used in the study is a mixture of qualitative- and quantitative content analysis. LÄS MER

  4. 19. Matematikuppgifters utformning påverkar elevers resultat : En jämförelse mellan textbaserade och bildbaserade uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sebastian Karlsson; [2022]
    Nyckelord :textbaserade uppgifter; bildbaserade uppgifter; läsförmåga; lässvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns skillnader i elevers resultat mellan textbaserade uppgifter och bildbaserade uppgifter, om eventuella skillnader går att finna mellan könen samt mellan elever med självupplevda lässvårigheter och elever utan självupplevda lässvårigheter i matematik på området geometri. Detta testas genom att låta elever i årkurs nio genomföra ett prov som innehåller uppgifter som är både textbaserade och bildbaserade. LÄS MER

  5. 20. En undervisning för alla : En studie om lärares erfarenheter kring bemötandet av de varierande kunskapsnivåerna i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lovisa Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :Differentiated teaching; identification; collegial collaboration; mathematics teaching; PCK.; Differentierad undervisning; identifiering; kollegialt samarbete; matematikundervisning; PCK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka matematiklärares erfarenheter och upplevelser kring möjligheten att identifiera samt bemöta de varierade kunskapsnivåerna inom det heterogena matematikklassrummet. En kvalitativ intervjuundersökning gjorde det möjligt att få en uppfattning om informanternas erfarenheter och upplevelser kring detta fenomen. LÄS MER