Sökning: "textbaserade uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden textbaserade uppgifter.

  1. 1. Elevers svårigheter vid textbaserade problemlösningsuppgifter : En litteraturöversikt med utgångspunkt i läsförmåga och kognitiva processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Persson; Johanna Nilsson; Jonna Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; läsförmåga; läsförståelse; problemlösningsuppgifter; kognitiva processer; minnesförmåga och avkodning;

    Sammanfattning : I litteraturöversikten undersöker vi om det finns en korrelation mellan läsförståelse och matematik, med särskild inriktning på vad som kan förklara elevernas svårigheter relaterat till deras prestationer av textbaserade problemlösningsuppgifter inom matematik. Målet är att identifiera vilka specifika faktorer som påverkar elevers svårigheter när de löser textbaserade matematikuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Improving the user experience of touchscreen text-based code editor in an industrial robot controller

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xuanling Xu; [2023]
    Nyckelord :Industrial Robot Programming; Code Editor; Robot Controller; Teach Pendant; OmniCore FlexPendant; User Experience; Design Thinking; Industrirobotprogrammering; Kodeditor; Robotkontroller; Robotpendant; OmniCore FlexPendant; Användarupplevelse; Design Thinking;

    Sammanfattning : This project investigated the touchscreen text-based code editor in OmniCore FlexPendant to improve its usability and user experience. This is a powerful but complex application used to program industrial robots. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsens roll för textbaserade uppgifter inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alexander Jarneland; Mostafa Al-Noori; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Interactive or textual explanations? : Evaluation of two explanatory approaches within in-vehicle adaptive systems.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriele Carollo; [2023]
    Nyckelord :Explainable artificial intelligence; human machine interaction; Förklarlig artificiell intelligens; interaktion mellan människa och maskin;

    Sammanfattning : Adaptiva system är idag en viktig resurs för att kunna utföra vardagliga uppgifter och tillgodose användarnas behov med personliga anpassningar. Sådana system är vanligtvis baserade på modeller som förlitar sig på komplexa algoritmer för artificiell intelligens som gör att systemets beteende uppfattas som ogenomskinligt för användarna. LÄS MER

  5. 5. Matematikuppgifters utformning påverkar elevers resultat : En jämförelse mellan textbaserade och bildbaserade uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sebastian Karlsson; [2022]
    Nyckelord :textbaserade uppgifter; bildbaserade uppgifter; läsförmåga; lässvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns skillnader i elevers resultat mellan textbaserade uppgifter och bildbaserade uppgifter, om eventuella skillnader går att finna mellan könen samt mellan elever med självupplevda lässvårigheter och elever utan självupplevda lässvårigheter i matematik på området geometri. Detta testas genom att låta elever i årkurs nio genomföra ett prov som innehåller uppgifter som är både textbaserade och bildbaserade. LÄS MER