Sökning: "Mdh 2013"

Visar resultat 1 - 5 av 610 uppsatser innehållade orden Mdh 2013.

  1. 1. A WALK IN THE PARK: Associations between urban green spaces, social cohesion, and self-rated health in Swedish adults

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Tahnee Marquardt; [2023]
    Nyckelord :public health; self-rated health; social cohesion; social determinants; urban green spaces; urban health;

    Sammanfattning : Background: Urban green spaces (UGS) have been shown to benefit both social cohesion and health outcomes. A new framework by Jennings and Bamkole (2019) suggests that social cohesion might act as a social determinant of health mediating the health benefits provided by UGS. LÄS MER

  2. 2. ”Jag använder min vuxenmakt väldigt mycket, men det gäller att alltid ha med sig barnens perspektiv i undervisningen." : En kvalitativ intervjustudie där pedagoger beskriver sin vuxenmakt för att främja barnens delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moven Amer Liyon Shamoon; Jacqueline Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Förskolebarn; vuxenmakt; relationer; delaktighet och inflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom semistrukturerade intervjuer med pedagoger ta del av hur pedagoger beskriver sin vuxenmakt för att främja barnens delaktighet och inflytande. Vi valde att genomföra semistrukturerade intervjuer med tio pedagoger som arbetar aktivt i barngrupp i olika län. LÄS MER

  3. 3. Inkluderingsuppdragets komplexitet : en kvalitativ intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger i grundsärskolan (anpassade grundskolan)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Anderot; Martina Dènes; [2023]
    Nyckelord :Grundsärskola anpassad grundskola ; inkluderande lärmiljöer; inkludering; speciallärare; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering saknar en tydlig definition men kan i utbildningssystemet relateras till utbildning, pedagogik och praktik. Inkluderande utbildning framhävs som en process där målsättningen är att öka elevers delaktighet i skolans gemenskap (Florian & Black-Hawkins, 2011; Nilholm & Göransson, 2013). LÄS MER

  4. 4. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR DEMOKRATISERING I BELARUS OCH UKRAINA : En komparativ teorikonsumerande fallstudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Isak Ferm; Anton Stampe; [2023]
    Nyckelord :Democratization; Belarus; Ukraine; European Union; Russia; Modernization; Social Forces; Transitology; International Factors; Deep and Proximate Causes;

    Sammanfattning : Ukraine and Belarus are two post-Soviet states and neighboring countries that, to some extent, demonstrate successful and failed democratization respectively. The purpose of the study is to, based on a theory-consuming approach, investigate which deep structural and proximate actor-oriented explanatory causes may constitute prerequisites and/or obstacles for democratization in these countries. LÄS MER

  5. 5. Psykisk ohälsa har aldrig ökat så mycket som nu : En kvalitativ studie om skolkuratorers syn på och förebyggande arbete av psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Olivia Hanna; Marina Jeretsian; [2022]
    Nyckelord :Skolkurator; psykisk ohälsa; handlingsutrymme; förebyggande arbete; barn och unga;

    Sammanfattning : I stor omfattning har psykisk ohälsa sedan mitten av 1900 talet ökat bland barn och unga. Unga med återkommande psykosomatiska symtom har fördubblats varav förskrivningen av depressiva läkemedel har haft en kraftig ökning. LÄS MER