Sökning: "lärandet gymnasieskola"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden lärandet gymnasieskola.

  1. 1. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bay Nord; [2023-07-06]
    Nyckelord :dialog; värdegrund; frågor; kunskap; filosofi; aktionsforskning; kritisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelser av digitala verktyg i matematikundervisning i gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zainab Al Hasan; Jenny Tran; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematikundervisning; elev upplevelse; gymnasium; digital tools; mathematics education; students’ point of view; pupils perspective; secondary school; application.  ;

    Sammanfattning : Abstrakt I detta arbete studeras elevernas upplevelser av digitala verktyg i matematikundervisning på gymnasieskolor i Sverige. Problemet kan vara att lärare i ämnetmatematik inte har en uppfattning om elevernas olika behov och förutsättningar när det gäller användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. LAGARBETE BLAND LÄRARE : En studie i hur det kollegiala lärandet kan organiseras på en skola iNorrbotten utifrån erfarenheter från en svenskspråkig gymnasieskola i Finland

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lars Ulin; [2021]
    Nyckelord :kollegialt lärande; professionellt kapital; translationsteorin; effectuation; skolutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera hur lärarna på en skola upplever att ett iscensatt kollegialtlärande påverkat det professionella kapitalet. Inspirationen till modellen för det iscensattakollegiala lärandet kom från erfarenheter gjorda vid en studie på en finländsk skola. LÄS MER

  4. 4. Fördjupad reflektion i kollegiala samtal? : En aktionsforskningsstudie om kemilärares kollegiala lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marika Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskola; kemiundervisning; praktikgemenskaper; praxistriangeln; reflektion över handling;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i kollegiala samtal bland kemilärarna på en gymnasieskola och de reflektioner som förekom i samtalen, var syftet med denna studie att stärka kemilärarnas kollegiala lärande. Forskningsfrågan är: Vilka former av reflektion förekommer i kemilärares kollegiala samtal? Studien inspireras av teorier om praxisgemenskaper och reflektion i sådana. LÄS MER

  5. 5. KOLLEGIALT LÄRANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETSSÄTT I PRAKTIKEN : Hur lärare tolkar och omsätter policy i praktiken

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Kassfeldt; [2021]
    Nyckelord :kollegialt lärande; förebyggande arbetssätt; policy enactment; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats var att synliggöra och kritiskt granska lärares erfarenheter av kollegialt lärande som ett medel för att stärka lärares kompetens i att arbeta förebyggande. Studien baserade sig på intervjuer av sex lärare från en gymnasieskola som under lång tid har arbetat med kollegialt lärande och pedagogisk utveckling. LÄS MER