Sökning: "Mental Arithmetic"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Mental Arithmetic.

  1. 1. Gaze Pattern and Motion Control During Walking While Multitasking

    Master-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Filip Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Gaze behaviour; Gait; Multitasking; Eye tracker; Motion capture system;

    Sammanfattning : In Sweden almost three persons over the age of 65 years dies every daybecause of fall injuries. The overall societal costs of elderly fall accidentswere estimated to to be 14 billion SEK, and if no action is taken this cost isestimated to increase to 22 billion SEK until 2050. LÄS MER

  2. 2. Tallinjen som representation vid subtraktion- en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Carina Lindsten; [2022]
    Nyckelord :taluppfattning; läromedel i matematik; representationer; tallinje; subtraktion; beräkningsstrategier; räkningsstrategier; konstruktivism; kognitiva scheman; assimilation; ackommodation;

    Sammanfattning : The number line as a representation at subtraction- A qualitative content analysis of textbooks in mathematic. Number sense has a prominent role in mathematics. It is an ability seen as the basis for the student´s continued development in mathematics. LÄS MER

  3. 3. Huvudräkningsstrategier inom addition : En kvalitativ studie av elevers val av huvudräkningsstrategier i årskurs sex

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Linda Axelsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Lärares reflektioner om additionsstrategier : En intervjustudie om en specifik additionsuppgift

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :strategies; mental arithmetic; addition; part-whole relations; primary school.; strategier; huvudräkning; addition; tals del-helhetsrelationer; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera lärares reflektioner om en specifik uppgift om olika additionsstrategier som har genomförts i en matematiklektion i Shanghai. Den frågeställning som studien syftar att besvara är: ·         Vad karaktäriserar lärarnas reflektioner? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer som metod och fyra lärare som undervisar i matematik har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER