Sökning: "Minimax"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet Minimax.
11. Minimal Exploration in Episodic Reinforcement Learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Exploration-exploitation trade-off is a fundamental dilemma that reinforcement learning algorithms face. This dilemma is also central to the design of various state of the art bandit algorithms. We take inspiration from these algorithms and try to design reinforcement learning algorithms in an episodic setting. LÄS MER
12. MONTE CARLO TREE SEARCH OCH MINIMAX : En jämförelse i tidseffektivitet i ett matcha-3-spel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I arbetet implementerades två algoritmer som utvärderades genom att spela ett matcha-3-spel mot varandra. Den första algoritmen var Minimax som väljer sina drag genom att evaluera de möjliga dragen från ett tillstånd. För att inte sökrymden ska bli för stor begränsas algoritmen med ett sökdjup. LÄS MER
13. Basic design of an HVDC interconnection in Brazil.
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektro- och systemteknik (EES)Sammanfattning : HVDC technologies are very effective on long distance power transmission but generally raise large interrogations as how to determine an effective configuration. This thesis propose part of an optimization process in order to determine an optimal configuration for an HVDC installation, emphasizing in this report the impact of the conductor selection and of the filter design. LÄS MER
14. EVOLUTIONARY AI IN BOARD GAMES : An evaluation of the performance of an evolutionary algorithm in two perfect information board games with low branching factor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : It is well known that the branching factor of a computer based board game has an effect on how long a searching AI algorithm takes to search through the game tree of the game. Something that is not as known is that the branching factor may have an additional effect for certain types of AI algorithms. LÄS MER
15. Jämförelse av evolution och samevolution för att evaluera speltillstånd : I artificiella neurala nätverk kombinerat med minimax
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta arbete undersöker två olika tekniker för att evaluera speltillstånd i schack. Teknikerna är samevolution och historiebaserad evolution. De används i kombination med artificiella neurala nätverk och algoritmen minimax. Teknikerna används för att låta två agenter spela schack, genom att välja ut det bästa draget. LÄS MER