Sökning: "Mobiltelefoner på gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Mobiltelefoner på gymnasiet.
1. Elevernas inflytande över hur mobiltelefonen används i skrivprocessen inom svenskundervisningen : Empirisk studie med elevers åsikter och erfarenheter kring användningen och inflytandet av mobiltelefon i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på vad högstadieeleverna anser om användningen av smarta mobiltelefoner i skolan och mer specifikt inom svenskämnet samt vilka råd de vill ge lärare gällande mobiltelefonanvändningen inom svenskämnet och vilket inflytande de önskar inom svenskämnet. I digitaliseringsdebatten är pedagogers och hjärn-forskares röster höga emedan eleverna lyser med sin frånvaro. LÄS MER
2. Användningen av modersmål under kemiundervisning : En intervjustudie i årskurs 1 på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : I denna studie undersöks hur tvåspråkiga elever använder (beskriver hur de använder) modersmål under kemiundervisning. Syftet med denna studie är att bidra till ökade kunskaper om hur lärare kan stötta elever som ännu inte fullt behärskar undervisningsspråket under kemilektioner. LÄS MER
3. Lyrikmomentetes utveckling i gymnasieskolan : Hur lyrikmomentet har utvecklats i tre läromedel från tre olika tider
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna uppsats har fokus på hur lyrikmomentet är formulerat samt synliggjorts i läroböcker. Vi kommer likaså att titta närmare på hur kvinnliga respektive manliga författare framskrivs i lyrikmomentet i respektive bok. Vi kommer att utgå från tre stycken läroböcker i gymnasiet för Svenska 3. LÄS MER
4. Alltid Online Alltid tillgänglig : En deskriptiv studie om mobiltelefoners roll i vardagliga kamratgruppsinteraktion bland sex tjejer som studerar första året på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats handlar om hur sex tjejer använder mobiltelefoner i deras vardagliga kamratgruppsinteraktioner. Hur förhåller sig tjejerna till mobiltelefonens roll i deras kamratkulturer? Vad betyder mobiltelefoner för de? Metoden för denna studie är kvalitativaintervjuer. LÄS MER
5. Projekt annorlunda : Hur man på ett annorlunda sätt lockar ungdomar till tekniska och industriella gymnasieutbildningar
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka hur ungdomar i åldrarna 13-16 år resonerar kring sina gymnasieval och sin framtid. Detta skulle bidra till att lättare kunna ta fram ett material som intresserar ungdomar och som får de att söka tekniska och industriella utbildningar i Eskilstuna. LÄS MER