Sökning: "Nidstången"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade ordet Nidstången.

  1. 6. Värdegrund från intressegrund : En motivstudie i hur en populär barnbok kan skapa grund för värdegrundsarbete i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreas Borgelind; [2017]
    Nyckelord :values; fiction; curriculum; motif; indirect characterization; värdegrund; skönlitteratur; läroplan; motiv; indirekt karaktärisering;

    Sammanfattning : In a time when many pupils feel a lack of security in school, the demands on teachers steadily increase as society puts pressure on them and the school system as a whole. The idea for this essay was born out of a need to create tools for teachers to use while working with the set values that the Swedish curriculum deems central to education. LÄS MER

  2. 7. Hur genuskontraktet framställs i barnböcker riktade till pojkar respektive flickor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Wåhlander; [2017]
    Nyckelord :genus; genuskontraktet; traditionella könsroller; barnböcker;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Jeff Kinneys bok Dagbok för alla mina fans: Gregs bravader (2008), Rachel Renée Russels bok Nikkis dagbok #2: Berättelser om en inte så populär partytjej (2010), Åsa Larsson & Ingela Korsells bok Pax: Nidstången (2014) och A. Audhild Solbergs bok Kampen mot superbitcharna (2014). LÄS MER

  3. 8. Normer och värderingar i barnlitteratur : En analys av tre omtyckta barnböcker för år 10-12

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Wangejad; Jennie Olausson; [2016]
    Nyckelord :Norms; Values; Values education; Children’s literature; Intermediate level; School; Pupils; Teaching; Character analysis; Normer; Värderingar; Värdegrundsarbete; Barnlitteratur; Mellanstadium; Skola; Elever; Undervisning; Karaktärsanalys;

    Sammanfattning : Narratives are regarded as a mirror of reality and therefore contain established norms and values which can be passed on to children. For that reason, the aim of the study is to analyse what norms and values can be detected in three popular children’s books, selected by pupils in grades 4–6, in the hope that they can be useful in school work with basic values. LÄS MER