Sökning: "PCK."

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade ordet PCK..

  1. 6. Lärares digitala källkritiska kompetens och dess konsekvenser för samhällskunskapsundervisningen : En studie om verksamma lärares beskrivningar av deras egen digitala källkritiska kompetens och arbete i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Wilma Modig; [2023]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; technological pedagogical and content knowledge; Digital källkritisk kompetens; samhällskunskap; demokrati; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Förekomsten av sociala medier och den stora mängden digital information som människor kommer i kontakt med kräver digital källkritisk kompetens så att informationen kan granskas och värderas. Bristfällig digital källkritisk kompetens bland människor kan få negativa konsekvenser både för individer och för samhället som helhet eftersom det riskerar leda till att människor fattar beslut på bristfälliga grunder. LÄS MER

  2. 7. Automatic Detection of Structural Deformations in Batteries from Imaging data using Machine Learning : Exploring the potential of different approaches for efficient structural deformation detection

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maira Khan; [2023]
    Nyckelord :CT scan; electrode peaks; jelly roll; keypoints; structural deformation; traditional computer vision; deep neural network; CT-skanning; elektrodtoppar; gelérulle; nyckelpunkter; strukturell deformation; Traditionellt datorseende; djupt neuralt nätverk;

    Sammanfattning : The increasing occurrence of structural deformations in the electrodes of the jelly roll has raised quality concerns during battery manufacturing, emphasizing the need to detect them automatically with the advanced techniques. This thesis aims to explore and provide two models based on traditional computer vision (CV) and deep neural network (DNN) techniques using computed tomography (CT) scan images of jelly rolls to ensure that the product is of high quality. LÄS MER

  3. 8. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Ylinenjärvi; [2023]
    Nyckelord :Adhd; mathematics teaching; PCK; relational perspective; strategies; working methods; Adhd; arbetsmetoder; matematikundervisningen; PCK; relationellt perspektiv; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER

  4. 9. Hur slöjdlärare synliggör hållbar utveckling i slöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Globala mål; hållbar utveckling; resurshushållning; slöjd; undervisningsinnehåll; återbruk.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med hjälp av en informantgrupp bestående av slöjdlärare i ämnet trä och metallslöjd. Deltagarna i denna slöjdgrupp har svarat på en digital enkät som undersöker hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  5. 10. Lämnar man verklighetsgörandet till lärarna? : En studie av läroböcker för gymnasiet och huruvida dess samhällsekonomiska innehåll stöttar lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Robert Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskap; läroböcker; samhällsekonomi;

    Sammanfattning : This essay addresses the research on the use of textbooks and the content of the subject social studies in Swedish schools. The research shows varying results regarding the perception of the subject's core and how the content should be organized. LÄS MER