Sökning: "PCK."

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade ordet PCK..

  1. 16. ”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Modée; Anna Leirvik; [2021-06-03]
    Nyckelord :SO-lärare; ämneslärare; behörig; obehörig; ämneskunskaper; SMK; PCK; geografi; SO-ämnets organisering;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om hur de uppfattar denna organisering samt vilken betydelse kunskapsluckorna får för deras undervisning. LÄS MER

  2. 17. Nyfikna pedagogers möten mednaturvetenskapliga fenomen : En kvalitativ studie om pedagogisk innehållskompetenssom förutsättning för undervisning i naturvetenskap iförskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Svan; Anette Hermansson; [2021]
    Nyckelord :CoRe; didaktisk kunskap; erfarenheter; naturvetenskap; PCK; socialkonstruktivism; utomhusmiljö; ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Forskning visar att undervisning av naturvetenskap i förskolans utemiljö främst innefattar ämnetbiologi men däremot förekommer inte kemi och fysik i samma utsträckning, vilket kan bero påbristande självförtroende och otillräcklig kunskap. Det är viktigt att barn redan i förskolan får mötade naturvetenskapliga ämnena och pedagogers PCK är en grundläggande faktor för barns utvecklingoch lärande. LÄS MER

  3. 18. Digital games and collocations : A study of the relationship between L2 learners' gaming habits and knowledge of collocations

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sebastian Amarius; Oliver Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language acquisition; collocations; digital games; extramural English activities; collocation teaching;

    Sammanfattning : Digital games are often considered a pastime activity with little to no real or tangible benefits. This, however, is contrary to studies on the usefulness of digital games in second language (L2) learning. There are several aspects of L2 learning that are affected positively by gaming, as well as other extramural English (EE) activities. LÄS MER

  4. 19. Lärares laborativa arbetssätt i fysikundervisningen i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lizette Stjernhammar; My Ågren; [2021]
    Nyckelord :fysikundervisning; laborativ undervisning; fysik; PCK; lärarnas arbetssätt;

    Sammanfattning : Problemformuleringen i denna undersökning är grundad i tidigare forskning om att lärare inte känner sig förtrogna i att undervisa i ämnet fysik med laborativa inslag. Det har även visat sig att ämnet är bortglömt i de tidigare årskurserna vilket gör att vårt syfte med denna undersökning är att undersöka hur lärare i årskurserna F-3 arbetar laborativt för att lära ut begrepp inom fysikämnet och att ta redan på vilka slags laborationer de använder sig av. LÄS MER

  5. 20. Content of Communication in English 7Teacher Choices and Underlying Factors

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Niklas Persson Ghylfe; [2021]
    Nyckelord :Content of communication; Swedish upper secondary school; PCK; curricular contextualization; CEFR; teacher choices;

    Sammanfattning : This essay provides perspectives from four teachers with over eighty years combinedexperience on their choices of content of communications in English 7. The reason forconducting this study is that in English 7, which is the last English course in Swedish uppersecondaryschool, the teacher may face a diverse group of students with different programgoals, which may lead to different content needs. LÄS MER