Sökning: "PCK."

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade ordet PCK..

  1. 11. Lärares uppfattningar om elevers användning av engelska utanför skolan och dess inverkan på undervisningen – en kvalitativ enkätundersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Angela Casale; [2022-09-14]
    Nyckelord :Extramural English; teacher cognition and pedagogical content knowledge;

    Sammanfattning : Aim: Young students in Sweden use a large amount of English outside school. The English input in school might be a minor part of some students’ input. Having students in the classroom who interact every day in English together with those that hardly use any English, poses a challenge to the teacher but it also provides possibilities. LÄS MER

  2. 12. En undervisning för alla : En studie om lärares erfarenheter kring bemötandet av de varierande kunskapsnivåerna i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lovisa Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :Differentiated teaching; identification; collegial collaboration; mathematics teaching; PCK.; Differentierad undervisning; identifiering; kollegialt samarbete; matematikundervisning; PCK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka matematiklärares erfarenheter och upplevelser kring möjligheten att identifiera samt bemöta de varierade kunskapsnivåerna inom det heterogena matematikklassrummet. En kvalitativ intervjuundersökning gjorde det möjligt att få en uppfattning om informanternas erfarenheter och upplevelser kring detta fenomen. LÄS MER

  3. 13. Undervisning i linjär ekvationslösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Daniel Lundmark; Jonas Virdalm; [2022]
    Nyckelord :algebra; PCK; Big Idea; CoRe; linjär ekvation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur lärare på gymnasiet ser på undervisning i linjär ekvationslösning och hur de utvecklar elevers förståelser och förmågor. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med fem lärare på tre olika gymnasieskolor i södra Skåne. LÄS MER

  4. 14. Lärares syn på och tillämpning av NO-läroböcker : En intervjustudie med grundskollärare om NO-läroböcker i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julianne Sands; Rebecca Wallerstedt; [2022]
    Nyckelord :NO-undervisning; NO-läroböcker; Lgr 11; lärare; intervju; tematisk analys; PCK; kunskapsemfaser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka grundskollärares syn på NO-läroböckers ämnesinnehåll och tillämpning av NO-läroböcker för årskurs 1-3. Uppsatsens frågeställningar löd: Hur arbetar lärarna med läroböcker i NO-undervisningen?, Hur upplever lärarna att deras NO-läroböcker förhåller sig till centralt innehåll i Lgr 11?, Vad tycker lärarna är för- respektive nackdelar med NO-läroböcker? samt Hur gick lärarna tillväga för att välja eller välja bort NO-läroböcker?. LÄS MER

  5. 15. Att undervisa abstrakta begrepp i naturvetenskap : En kvalitativ undersökning utifrån lärarperspektiv i att undervisa NO-begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hantoft; Marielle Ringbrant; [2022]
    Nyckelord :NO; naturorienterande; undervisning; naturvetenskapligt-språkbruk; naturvetenskapliga be-grepp; ämnesdidaktik; begreppsanvändning; PCK;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ undersökningsmetod ta reda på hur lärare lär ut naturorienterande begrepp till sina elever. Arbetets mål är att få en bild av NO-lärares perspektiv på sin undervisning i förhållande till forskning. LÄS MER