Sökning: "Pedagogik anhöriga"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Pedagogik anhöriga.

  1. 1. Att behandla för vad och vem : En kvalitativ studie om hur professionella konstruerar ADHD och missbruksproblematik i sitt arbete.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sarah Alldén; Ruusl Khalil; Amanda Rudolfsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; missbruk; professionella; ungdomar; missbruksbehandling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur professionella talar om ungdomar med ADHD-diagnos och missbruksproblematik i relation till bemötande. Studien har också som avsikt att ta reda på hur diagnosen ADHD tas i beaktande av professionella i behandlingsplaneringen. LÄS MER

  2. 2. Musik som tröst : En studie om betydelsen av musik vid avsked och sorgearbete

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Marianne Viper; [2019]
    Nyckelord :farewell; hermeneutics; qualitative method; interpretation of life; end-of-life music; music therapy; the grieving process; consolation; avsked; hermeneutik; kvalitativ metod; livstolkning; musik i livets slutskede; musikterapi; sorgeprocess; tröst;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utforska betydelsen av musik vid avsked hos sörjande människor. Internationell och skandinavisk forskning inom närliggande områden har i större utsträckning beaktat musikens terapeutiska och psykologiska roll. I Sverige saknas i stort sett forskning inom detta ämne. LÄS MER

  3. 3. ”Alla barn får någon negativ konsekvens av sin förälders sjukdom”. : En kvalitativ studie som belyser arbetet med barn som anhöriga inom vuxenpsykiatrin utifrån yrkesverksammas upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Nelly Malmkjär; Sandra Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Children as relatives; adult psychiatry; support; treatment; SOC.; Barn som anhörig; vuxenpsykiatri; stödinsatser; behandling; KASAM.;

    Sammanfattning : Utifrån yrkesverksammas beskrivningar som analyseras med hjälp av tidigare forskning och teori syftar studien till att bidra med kunskap som kan främja arbetet med barn som anhöriga inom vuxenpsykiatrin. Denna kvalitativa studie baseras på empiriska studier från sjukvårdspersonal inom vuxenpsykiatrin inom landstinget Region Kronoberg. LÄS MER

  4. 4. Att be om hjälp : Hur ser unga vuxna med neuropsykiatriskt funktionshinder på den hjälp och stöd de får idag?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Christina Hagberg; [2017]
    Nyckelord :neuropsykiatri; lss-boende; diagnos; behandling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur unga vuxna med ett neuropsykiatriskt funktionshinder som bor på boenden med särskilt stöd ser på den hjälp och det stöd de får av professionella hjälpare idag. Frågeställningarna är: Hur upplever unga vuxna att de kan få hjälp och stöd med psykiska problem? Vilket inflytande har de på den hjälp de kan få och vilket inflytande har omgivningen (personal och anhöriga) på dem? Studien utgår från den hermeneutiska forskningstraditionen och har en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk verktygslåda : Autism och bemötande i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kuparinen Kuparinen; [2017]
    Nyckelord :autismspektrumdiagnos; inkludering; integrering; pedagogik; skola; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av hur pedagoger arbetar i mötet med elever med autismspektrumstörning. Frågorna är ”Hur kan pedagogerna arbeta med elever med autism?”, ”I vilken utsträckning använder pedagogerna metoden TEACCH® i sitt arbete med elever med autism?” och ”Hur kan det pedagogiska arbetet förstås i relation till begreppen inkludering och integrering?”. LÄS MER