Sökning: "Populärkultur analys"

Visar resultat 11 - 15 av 115 uppsatser innehållade orden Populärkultur analys.

  1. 11. "Några lyckas, några dör" : En kvalitativ studie om hur kriminalitet framställs i svensk hiphop

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filip Perjans; Tobias Solberg; Sofie Ernerudh; [2023]
    Nyckelord :hiphop; gangsterrap; kriminalitet; populärkultur; MCDA;

    Sammanfattning : Denna uppsats diskuterar hur kriminalitet kan konstrueras genom analys av populärkulturella framställningar av kriminalitet utifrån ett historiskt jämförande perspektiv. Vi har gjort det genom en fallstudie av två svenska musikvideor inom genren hiphop, daterade från två olika decennier. LÄS MER

  2. 12. Moder, trälinna eller sköldmö? : en undersökning av vikingakvinnans roll i populärkultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Susanne Fogelström; [2023]
    Nyckelord :Viking age; Gender archaeology; popular culture; androcentrism; gender constructions; intersectionality; Vikingatid; Genusarkeologi; populärkultur; androcentrism; genuskonstruktioner; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur vikingakvinnan framställs i två stora populärkulturella medier. Detta för att närmare förstå vilken bild som förmedlas via film och skönlitteratur, och i förlängningen vad som når den stora publiken. LÄS MER

  3. 13. Krig, hegemoni och populärkultur: En analys av Call of Duty

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Simon Foureaux; [2022-12-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This qualitative study conducts an analysis of contemporary popular culture via the popular videogame Call of Duty 4: Modern Warfare. This study is performed with an already existing analytical framework which splits the analysed scenes into three parts: Narrative, Visual and Gameplay, in order to codify the events contained within the videogame. LÄS MER

  4. 14. Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Douglas Mårtensson; Mikael Tell Günaydin; [2022-03-16]
    Nyckelord :Digitalisering; Populärkultur; Meningsfull fritid; Fritidshem; Lärare; Sociokulturellt perspektiv; Tematisk analys.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och populärkultur. Studien har sin teoretiska grund i det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  5. 15. Get Smoooth : En semiotisk visuell analys av Klarnas Get Smoooth kampanj i relation till klasstillhörighet, smak och färgen rosa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ebba Arhall; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; Klass; Smak; Habitus; Rosa; Semiotik; Pierre Bourdieu; Roland Barthes; Snoop Dogg; Populärkultur; Finansteknik;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar en blick på hur smak och klass speglas i vår samtida medievärld som präglas av populärkulturella referenser. Genom en kvalitativ semiotisk analys har Klarnas reklamfilm Get Smoooth (2019) analyserats utifrån Roland Barthes semiotiska teorier om hur mening tillskrivs genom visuella koder, i samband med Pierre Bourdieus teorier om hur klass och smak reflekteras genom visuella medel. LÄS MER