Sökning: "Populärkultur analys"

Visar resultat 6 - 10 av 115 uppsatser innehållade orden Populärkultur analys.

  1. 6. Everything is not Super Freaky : En visuell textanalys om hur kvinnor porträtteras i kvinnliga hiphopartisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Jakobsson; Lina Kerrouchi; [2023]
    Nyckelord :Hip-hop; popular culture; objectification; the male gaze; music video; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visual analysis; Hiphop; populärkultur; objektifiering; the male gaze; musikvideo; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visuell analys;

    Sammanfattning : Porträtteringen av kvinnor inom manliga hiphopartisters musikvideor har varit i debatt och forskningens fokus länge. Denna studie ämnar att genom en kvalitativ forskningsstudie bidra med ett nytt perspektiv där vi analyserar kvinnliga hiphopartisters musikvideor utifrån ett genus och historiskt jämförande perspektiv med hjälp av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 7. Diasporafilm & populärkultur : en multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elisabet Åberg; Diana Kasatkina; [2023]
    Nyckelord :Boy from Heaven 2022 ; Holy Spider 2022 ; diasporisk interkulturell film; multimodal diskursanalys; genus; religion; Iran; Egypten; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ‘Diasporafilm & populärkultur: En multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna uppsats analyserar vi filmerna Boy from Heaven (2022) och Holy Spider (2022) med målet att utforska deras relationer till diasporiskt filmskapande samt populära, västerländska narrativa och stilistiska troper. LÄS MER

  3. 8. "Strypsex i ditt Garage" : En kvantitativ studie om hur pornografiskt material påverkar ungdomars föreställningar om sex och relationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Cim Andersson Skiöld; Jennifer Lood; [2023]
    Nyckelord :Youths; pornography; violence during sex; sexual scripts; relationships; sex; support from adults; popular culture; mass media; consent; Ungdomar; pornografi; våldshandlingar inom sex; sexuella script; relationer; sex; vuxnas stöd; populärkultur; massmedia; samtycke;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur ungdomar upplever att deras föreställningar av sex och relationer påverkas utav pornografiskt material samt hur vuxna kan vara ett positivt stöd för ungdomar vid utforskandet av sin sexualitet och relationer. 217 ungdomar deltog varav 85 tjejer, 128 killar och 4 identifierade sig som icke-binär. LÄS MER

  4. 9. Mystik, Magi och Ras : En narrativ analys av representation i tv-serien ”Detektiven från Beledweyne”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Fatou Fatty; [2023]
    Nyckelord :Tv-produktion; Ras; Media; Representation; Porträttering; Mystifiering; Orientalism;

    Sammanfattning : Följande studie har som avsikt att belysa och analysera hur rasifierade maktdynamiker konstrueras genom representation av svarta och vita inom svensk populärkultur. Genom en narrativ analys undersöker uppsatsen den första säsongen av tv-serien "Detektiven från Beledweyne," producerad av SVT 2023. LÄS MER

  5. 10. "Kritiska medborgare till det vi ser i samhället! Det är ju där vi behöver vara." : En kvalitativ studie om förskol´lärares arbete med populärkulturens könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Isacson; Hanna Stanton; [2023]
    Nyckelord :Könsnormer; populärkultur; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med könsnormer kopplat tillbarns populärkultur och hur det bidrar respektive utmanar det normkritiska arbetet iförskolan. Studien är kvalitativ där fyra fokusgruppsamtal har utförts i grupper om tvåförskollärare för att undersöka hur de uttrycker att de arbetar med könsnormer som gesuttryck för i populärkulturen. LÄS MER