Sökning: "Problematisk gaming"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Problematisk gaming.

  1. 1. Tidiga insatser för att främja skolnärvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Hyllberg; Jeanette Persson; [2024]
    Nyckelord :EHT; främja skolnärvaro; relationell pedagogik; skolorganisation; systemteori;

    Sammanfattning : Hyllberg, Malin och Persson, Jeanette (2024). Tidiga insatser för att främja skolnärvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Unga individers upplevelser av hur gaming påverkar deras hälsa : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Kajsa Fluur; Maria Kaveh; [2023]
    Nyckelord :Gaming; Internet gaming disorder; Problematisk gaming; Upplevelser; Hälsa; Ohälsa;

    Sammanfattning : Gaming, eller datorspelande, är en global hobby som växer sig allt starkare bland ungdomar och unga vuxna. År 2013 ingick Internet gaming disorder som en egen benämning i American Psychiatric Associations diagnosmanual DSM-5 och även WHO har valt att inkludera Gaming disorder i ICD-11. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning i börsnoterade casino- och nätspelföretag : en komparativ studie om företags ansvarsföretagande för att stävja spelberoende

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johan Haager; Wan-Long Suen; [2018]
    Nyckelord :greenwashing; sustainability reporting; responsible gaming; guidelines; problem gaming; comparability; greenwashing; hållbarhetsredovisning; ansvarsfullt spelande; riktlinjer; spelproblem; jämförbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Den ökade tillgängligheten av casino- och sportspel på nätet står i en komplicerad relation till spelproblem eftersom det numera är tillgängligt på flera olika plattformar. Företag i EU-länder med över 500 medarbetare i genomsnitt måste från räkenskapsåret 2017 upprätta hållbarhetsredovisning, i dessa förväntas företag med casino- och nätspelsverksamhet redovisa hur de arbetar mot att stävja spelproblem. LÄS MER

  4. 4. En studie av Tomb Raider (2013/14) : Med fokus på genus og metodeutvikling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Kristian Didrik Laache; [2015]
    Nyckelord :TV-spel; gaming; Tomb Raider; representation; genus; metodutveckling;

    Sammanfattning : Oppgaven studerer TV-spillet Tomb Raider (2013/14) og fokuserer på presentasjonen av hovedpersonen Lara Croft. Forskeren vil analysere hvorvidt denne kan tolkes som aktiv eller passiv, samt som et positiv forbilde som utviklere og spillere kan skaffe lærdom ifra og ikke minst glede seg over. LÄS MER

  5. 5. YOUNG MEN'S ATTITUDE TOWARDS COMPUTER- AND VIDEO GAMES. AN INTERVIEW STUDY ABOUT YOUNG MEN’S EXPERIENCES OF COMPUTER- AND VIDEO GAMES

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jelena Djordjevic; [2011]
    Nyckelord :Computer games; control; gambling; game abuse; game addiction; teenage boys; video games;

    Sammanfattning : Kunskapen om TV- och datorspelmissbruk bland ungdomar är idag väldigt begränsad. Stillasittande/fysisk inaktivitet, som TV- och datorspel ofta innebär och som kan innebära negativa konsekvenser, blir allt vanligare. LÄS MER