Sökning: "Psykoterapeutisk handledning."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Psykoterapeutisk handledning..

  1. 1. Människa till människa : Psykoterapeutiska utmaningar med existentiella teman och livsåskådningsfrågor i psykodynamiska psykoterapier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Karolina Isberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Existentiella och livsåskådningsfrågor har haft en undanskymd roll inom det psykoterapeutiska området, särskilt när de innehar religiösa förtecken. Föreliggande studie undersöker hur verksamma psykodynamiska psykoterapeuter förhåller sig till existentiella, menings- samt livsåskådningsfrågor i sitt kliniska arbete samt hur förberedda de känner sig inför att arbeta med dessa teman från sin utbildning, handledning och yrkeserfarenhet. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter av alliansens uttryck i psykoterapi och psykoterapeutisk handledning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Linn Qvarnström; [2018-08-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att utforska erfarenheter av och reflektioner kring likheter och skillnader i alliansens uttryck i psykoterapi och psykoterapeutisk handledning utifrån terapeutens respektive handledarens perspektiv. Studien var kvalitativ; intervjuer genomfördes med sju legitimerade, psykodynamiskt inriktade psykoterapeuter som arbetade kliniskt och även bedrev psykoterapeutisk handledning. LÄS MER

  3. 3. Drivkrafter och en psykoterapeutisk process på vägen att bli psykoterapeut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Agneta Wimmermark; [2017]
    Nyckelord :Psychotherapy; Psychotherapist; Motivations; Drive; Faith; Psykoterapi; Psykoterapeut; Motivation; Drivkraft; Tillit; Tro;

    Sammanfattning : Inledning: Vilka drivkrafter manifesta och latenta får den blivande terapeuten att påbörja och gå vägen till att bli terapeut? Vilka drivkrafter driver vidare? Hur kan de latenta drivkrafterna nås och förstås? Syftet med studien är att utforska drivkrafterna och betydelsen av en psykoterapeutisk process.  Frågeställningar: Hur beskriver terapeuten sina drivkrafter på sin väg att bli terapeut? Bildar drivkrafterna något mönster? Vilken betydelse har en psykoterapeutisk process på vägen att bli psykoterapeut?  Metod: Studien är en hermeneutisk fenomenologisk studie ur ett narrativt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att inte släppa patienten på irrvägar : Fem psykoterapeutstudenters upplevelser av att lära sig arbeta med Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Lisa Braaf; [2017]
    Nyckelord :ISTDP; Psychotherapist; Training; Learning; Psychotherapeutic method; Psychotherapeutic technique; Supervision; Integration of knowledge; ISTDP; Psykoterapeut; Utbildning; Lärande; Psykoterapimetod; Psykoterapeutisk teknik; Handledning; Kunskapsintegrering;

    Sammanfattning : Inledning: ISTDP-metoden har en växande evidensbas. Metoden kräver högre grad av aktivitet och direkthet från terapeutens sida jämfört med klassiskt psykodynamiskt förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Vikten av ett multikulturellt perspektiv i psykoterapihandledning : Handledares multikulturella kompetens och mikroaggressioners inverkan på handledningsallians och studentterapeuters tilltro till sin egen förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lina Hofverberg; Johanna Simonsson; [2017]
    Nyckelord :Mikroaggressioner; Multikulturell kompetens; Psykoterapeutisk handledning.;

    Sammanfattning : Viktiga faktorer att ta hänsyn till för att utbilda kompetenta terapeuter är handledningsalliansen och att främja studentterapeuters tilltro till den egna terapeutförmågan. Forskning visar att handledningsallians och studentterapeuters tilltro till den egna terapeutförmågan delvis kan förklaras av handledares multikulturella kompetens och av upplevda mikroaggressioner, en subtil form av diskriminering. LÄS MER