Sökning: "Pupils education in history"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden Pupils education in history.

  1. 1. Eurocentrism i svensk historieundervisning? : En kunskapsöversikt kring eurocentrismens konsekvenser för historieundervisningen samt vilka alternativa arbetssätt lärare kan använda sig av i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Edvardsson; Jihan Radjab Adel; [2024]
    Nyckelord :Eurocentrism; Historical consciousness; History teaching; Intercultural competence; Multiculture; Narrative;

    Sammanfattning : The increased multiculturalism and globalization in both Sweden and Swedish classrooms poses new demands on history education. This knowledge overview aims to answer questions regarding Eurocentrism, one in which we dive into the consequences of the eurocentric history view and the other where we look into alternative methods to work with or against Eurocentrism in history education. LÄS MER

  2. 2. Matematikhistoria i matematikundervisningen : Strategier och utfall från klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Hall; [2023]
    Nyckelord :History of mathematics as a tool; teaching; illumination approach; historical packages; Matematikhistoria som verktyg; undervisning; historisk upplysning; historiska paket;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet undersöker vilka effekter en undervisning med matematikhistorisk prägel har på eleverna, samt vilka faktorer i en sådan undervisning som kan påverka utfallet. När matematikhistoria betraktas som ett verktyg i matematikundervisningen förväntas elever påverkas affektivt och/eller kognitivt. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelvers intsällning till friluftsliv - en fråga om socioekonmisk bakgrund?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Oscar Lang; [2023]
    Nyckelord :Lärare; Friluftsliv; Idrott; Social bakgrund;

    Sammanfattning : The history of outdoor life- and recreat bo back about 100 years. During this period this practice and view of outdoor life and recreation has changed. LÄS MER

  4. 4. Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som  bedrivs i lågstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mansoora Akhlaqi; Ridvall Isabella; [2023]
    Nyckelord :kvinnohistoria; genusperspektiv; genusperspektiv historieundervisning; jämställd historieundervisning; könsroller historia; kvinnor i historieundervisning; representation; Equality in history education; Pupils education in history; Gender roles history;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. LÄS MER

  5. 5. Representationens betydelse : Historieundervisningen genom den intersektionella linsen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Alexandersson; Stephanie Johansson; [2022]
    Nyckelord :Canon; ethnicity; gender; history; history education; history textbooks; identity; intersectionality; narrative; norms; power; social hierarchy; stereotyping.;

    Sammanfattning : ”Representation matters: history education through the intersectional lens” is a critical intersectional content analysis based on a qualitative interview study with three grade school teachers and one high school teacher of history. The purpose of the interviews was to chart teachers ́ perspectives on history education and to analyze their history textbooks. LÄS MER