Sökning: "Equality in history education"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Equality in history education.

  1. 1. UTTRYCK = SVAR

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alfred Nordh; Cathrine Ringdahl; [2023-04-24]
    Nyckelord :Equal sign; upper secondary school; mathematics education; mathematical history;

    Sammanfattning : The focus of this literary study is to examine students’ misconceptions about the equal sign as well as giving upper secondary teacher the tools required to promote students’ understanding of the equal sign. To explore these misconceptions further, the study is framed around three research questions: What misconceptions does students’ have about the equal sign and why do they have them? What consequences do these misconceptions have for students’ mathematical ability? What can you do as a teacher to increase students' understanding of the equal sign and the concept of equality? The study suggests that students mainly struggle with the equal sign due to a unidirectional and dynamic understanding which leads to a series of different problems. LÄS MER

  2. 2. “Men om det blir som jag tror så kommer samhället att vara jämställt mellan kvinnor och män om några år.” : En kvalitativ studie om svenska elevers uppfattningar om jämställdhet då, nu och sedan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Sinclaire; Jacob Titze; [2023]
    Nyckelord :education; gender equality; history; historical consciousness; national test;

    Sammanfattning : Gender equality has long been a part of the curriculum for the Swedish school system. The subject is meant to permeate all aspects of school operation and teachers' education in the classroom. History as a subject is no exception. Although it is part of the school curriculum and practice, there is a lack of studies concerning the topic. LÄS MER

  3. 3. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  4. 4. Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som  bedrivs i lågstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mansoora Akhlaqi; Ridvall Isabella; [2023]
    Nyckelord :kvinnohistoria; genusperspektiv; genusperspektiv historieundervisning; jämställd historieundervisning; könsroller historia; kvinnor i historieundervisning; representation; Equality in history education; Pupils education in history; Gender roles history;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. LÄS MER

  5. 5. Den modiga eller slösaktiga kvinnan? : En läroboksanalys om kvinnliga aktörer från 1876 till 2018

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Marija Suvejkic; [2022]
    Nyckelord :Textbooks; women; equality; gender; and history didactics theory; Läroböcker; kvinnor; jämställdhet; genus och historiedidaktisk teori;

    Sammanfattning : This is a study about six textbooks that are used in the history subject in the Sweden upper secondary school since the year of 1876 to 2018 with a year-gap of approximately 30 years. The study aims to understand how many and to what proportion women are named in the textbooks. LÄS MER