Sökning: "STF-modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet STF-modellen.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Siljebråt; Helene Johansson; [2023]
    Nyckelord :Competence development; Career Guidance; STF-model; Illeris formula of competence; Network; Kompetensutveckling; Studie- och yrkesvägledning; STF-modellen; Kompetensformel; Nätverk;

    Sammanfattning : Society, including the education system and labor market, is constantly evolving, placing demands on career counselors to continuously develop their skills and stay up to date with these changes. Previous research has relatively little information on how career counselors in Sweden themselves experience professional development. LÄS MER

  2. 2. Det begränsade valet - vägledning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Angelica Zivlak Pflügler; Alice Jönsson; [2022]
    Nyckelord :särskoleelever; studie- och yrkesvägledare; vägledning; gymnasiesärskola; övergång;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetar medgrundsärskoleelever i deras övergång till gymnasiesärskolan och vad som fungerar bra ellermindre bra i det arbetet. I inledningen presenteras forskning som påvisar att särskoleeleverär begränsade i sina framtida val och att personal inom särskolan behöver ha kompetens iatt stötta målgruppen i ett beslutfattande. LÄS MER

  3. 3. Nyexaminerade studie- och yrkesvägledares inträde på arbetsmarknaden : En undersökning om olika betydelsefulla faktorer inför den första anställningen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Mesanovic; Jasmin Debes; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; Etableringsfas; Faktorer; Nyexaminerade; Studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa nyexaminerade studie- och yrkesvägledares övergång från utbildning till anställning, samt vad lön, geografiskt läge, arbetsplatsens verksamhetsinriktning, tidigare erfarenheter och nätverk haft för betydelse under etableringsfasen. Frågeställningarna i undersökningen är följande: Hur har lön, geografi, arbetsplatsens verksamhetsinriktning, tidigare erfarenheter eller andra viktiga påverkansfaktorer påverkat etableringsprocessen? Vilken betydelse har studie- och yrkesvägledarens nätverk haft under fasen fram till anställning?  Studien behandlar de egenskaper arbetsplatsen ska besitta samt vilka andra påverkansfaktorer som kan förekomma för att individen ska ta ett arbete. LÄS MER

  4. 4. Genus och val av gymnasieprogram : En studie om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram; ur ett vägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thi Thelma Konnéus Bergman; Linnéa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genus; grundskola; gymnasieprogram; vägledare; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka vägledares uppfattningar om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram samt hur vägledare arbetar med att motverka genus påverkan. Tidigare forskning visar att genus påverkar ungdomar i deras studie- och yrkesval, och de tenderar att göra könsstereotypiska val. LÄS MER

  5. 5. Den breda vägledningen - ett gemensamt ansvar : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete med den breda vägledningen inom grundskolor.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofia Rosengren; Maja Saine; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; Planering; Samverkan; Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar; Bred vägledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka studie- och yrkesvägledares upplevelser av arbetet med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar inom grundskolan. Forskningen identifierar vilka förutsättningar som behövs för att gemensamt bedriva den breda vägledningen men visar även på goda exempel där studie- och yrkesvägledare samverkar med andra professioner inom skolan. LÄS MER