Sökning: "Sagans betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Sagans betydelse.

  1. 1. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER

  2. 2. Det var en gång en saga… En studie om sagans roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Book; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera sagans roll i förskolan. Jag vill undersöka sagans betydelse för pedagogerna och hur de arbetar med sagor tillsammans med barnen i förskolans dagliga verksamhet. LÄS MER

  3. 3. “...så större kung och fagrare drottning har väl aldrig funnits till.” : Kvinnornas roll i fyra småländska folksagor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Matilda Davidsson; [2018]
    Nyckelord :sagor; folksagor;

    Sammanfattning : “...so greater king and more beautiful queen have possibly never existed. LÄS MER

  4. 4. Sagans betydelse för barns språkliga och emotionella utveckling i förskolan : En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Angelica Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Fairy tales; Linguistic development; Emotional development; Preschool; Sagor; Språklig utveckling; Emotionell utveckling; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor som ett hjälpmedel till barns språkliga och emotionella utveckling. För att göra detta har jag använt kvalitativa intervjuer med fem pedagoger på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Det är skönt att fly till sagans värld - en kvalitativ studie om bokens och högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennianne Gustavsson; Josefine Konrad; [2015]
    Nyckelord :bilderboken; högläsning; miljö; samtal; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra och analysera bokens och högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningarna har varit hur förskollärare ser på användning av böcker samt hur högläsning blir en del av förskolans vardag. LÄS MER