Sökning: "Samverkan barn förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 323 uppsatser innehållade orden Samverkan barn förskola.

  1. 11. Likheter och skillnader mellan lokalt och centralt anställda specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Veronica Lindgren; Ingeborg Andersen; [2023]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; centralt team; förskola; kompetens; lokal specialpedagog; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra likheter och skillnader i specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan, utifrån om en specialpedagog är anställd i ett centralt team eller är knuten till särskilda förskolor. Den teoretiska förankringen utgår från professionsteori och systemteori. LÄS MER

  2. 12. Pedagogens synsätt i arbetet med nyanlända och flerspråkiga barn i förskolan : En fenomenografisk analys av förskollärarens uppfattningar om arbetsformer med nyanlända och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Manolea Alina; Panagiotidou Olimpia; [2023]
    Nyckelord :Preschool; new arrivals; multilingual; language learning; working methods; pedagogue; Förskola; nyanlända; flerspråkiga; språkinlärning; arbetssätt; pedagog.;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen är att lyfta upp pedagogernas synsätt och uppfattningar om arbetet i förskolan med nyanlända och flerspråkiga barn. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod med förutsättning ett fenomenografisk perspektiv av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonella Metzmaa; Hanna Suokas; [2023]
    Nyckelord :barns modersmål; flerspråkighet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en djupare förståelse för förskollärares perspektiv på hur de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. "Jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt att samverka!" : Förskollärares och socialtjänstanställdas beskrivningar av förebyggande samverkan i förskolepraktiken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mari Lindoffsson; Ann-Sofie Sund; [2023]
    Nyckelord :samverkan; socialtjänst; förskollärare; förebyggande; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och bidra med kunskap om förskollärares och socialtjänstanställdas beskrivningar av vilka förutsättningar som behövs för att samverka och vad förebyggande samverkan resulterar i. Många barn växer upp under otrygga förhållanden. LÄS MER

  5. 15. Barns bästa vid orosanmälningar : En kvalitativ studie om förskolans och socialtjänstens arbete angående orosanmälningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Svensson; Moa Lindén; [2023]
    Nyckelord :Barns bästa; barn som far illa; barns rättigheter; förskola; orosanmälningar; socialtjänst.;

    Sammanfattning : Abstract Studien avser att undersöka hur förskolan förhåller sig till och agerar gentemot barn som far illa och hur processen ser ut mellan förskola och socialtjänst när en orosanmälan görs. Studien syftar även till att kartlägga hur processen ser ut mellan förskola och socialtjänst när en orosanmälan görs och huruvida processen brister, samt på vilket sätt den brister. LÄS MER