Sökning: "Samverkan barn förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 323 uppsatser innehållade orden Samverkan barn förskola.

  1. 21. Samverkan mellan förskolan och vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Liv Fjeldheim; [2023]
    Nyckelord :Preschool; guardian; collaboration; children in need of special support; Bronfenbrenner s systems theory; collaborative work; communication; Samverkan; förskola; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd; Bronfenbrenners systemteori; samarbetsarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om samverkan mellan förskola och vårdnadshavare, som har barn i behov av särskilt stöd. Studien baseras på förskollärares tankar och resonemang som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En kvalitativ studie om övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Persson; Margareta Torell Selin; [2023]
    Nyckelord :Övergångsprocess; samverkan; förskollärare; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i specialpedagogens uppdrag när det gäller övergångsprocessen från förskola till förskoleklass. Övergångsprocessen innebär att två skolformer ska utbyta information och samverka om barnens undervisning, utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 23. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER

  4. 24. En förskola för alla : Om inkludering och litteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Persson; Emma Lernstad; [2023]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; förskola; inkludering; litteratur; normkreativ; normkritisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till hur barns språkutveckling och inkludering kan möjliggöras genom litteratur, för att främja en förskola för alla barn. Studiens teoretiska utgångspunkt baseras på det sociokulturella perspektivet och den fenomenografiska teorin. LÄS MER

  5. 25. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER