Sökning: "Scrum"

Visar resultat 26 - 30 av 442 uppsatser innehållade ordet Scrum.

  1. 26. BLAND : Autopilotfunktion för ballistisk landning med fastvingedrönare

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Martin Högstedt; Gustav Sörnäs; Johannes Kung; Axel Hellstrand; Axel Hammarberg; Elias Hörnberg; Jubran Altaweel; Rosanna Isaksson; Albin Svärd Gruvell; [2023]
    Nyckelord :ArduPilot; Fixed-wing drone; Autonomous landing; ArduPilot; Fastvingedrönare; Autonom landning;

    Sammanfattning : Med målet att landa fastvingedrönare på en liten yta utfördes ett projekt som implementerade en ballistisk landning i simulation. Projektet utfördes på initiativ av Sjöräddningssällskapet som har utvecklat en fastvingedrönare som behöver kunna landa på en båt. LÄS MER

  2. 27. Att arbeta agilt i teori och praktik : En undersökning av hur agila team arbetar på en svensk myndighet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Minna Braconier; Cajsalisa Bäcklin Neijnes; [2023]
    Nyckelord :Agila metoder; Sensemaking; Offentlig sektor; Scrum Master; Hybridarbete;

    Sammanfattning : Många organisationer väljer att i allt högre grad införa agila metoder, då det kan medföra flexibilitet och förmåga att hantera en hög förändringstakt, ett behov som återfinns även inom offentlig sektor. I offentliga organisationer används ofta agila och traditionella metoder parallellt och det finns flera utmaningar för användningen av agila metoder, då behov av förutsägbarhet och stabilitet ska existera simultant med ett flexibelt och iterativt arbetssätt i agila team. LÄS MER

  3. 28. Exploring development team dialogues through Game-Based Sprint Retrospectives

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Noah Östman; Sabina Hallmén; [2023]
    Nyckelord :Game-Based Retrospective; Game Production; Project Management; Scrum; Sprint Retrospectives; Team Dialogue;

    Sammanfattning : Game-Based Sprint Retrospectives are a well-used tool in Agile practices as a way to structure Sprint Retrospective meetings. However, this tool has very little scientific proof to back up why Scrum Masters should opt to conduct their retrospectives in game form. LÄS MER

  4. 29. Hur en agil planering motsätter viskleken : En fallstudie om infrastrukturprojekteringar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Patrik Mott; [2023]
    Nyckelord :Lean Construction; Scrum; Design Management; Agile; Lean Construction; Scrum; Projekteringsledning; Agilt;

    Sammanfattning : The traditional project methodology which is influenced by the waterfallmodel and planning tools such as the work breakdown structure and thecritical path method has been found to be redundant when contextualizedwithin the construction industry. Specifically, as they have been proven to beunable to ensure valuable and efficient work processes during the project’sdesign phase. LÄS MER

  5. 30. Den agila arbetsplatsen i praktiken : En redogörelse för agila projektmetoderoch organisationens styrmekanismers influerande på medarbetaren

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Lundholm Hjalmarsson; Jonathan Berglund; [2023]
    Nyckelord :Agile; Scrum; Self organization; Management Control System; Informal governance; Cultural management;

    Sammanfattning : Den agila arbetsmetoden har vuxit fram i takt med en volatil marknad som ställer krav på flexibilitet och innovation. Arbetsmetoden utmärker sig som en teamledningsmetod med ett dynamiskt och autonomt arbetssätt. Det råder ofullständig förståelse för vilka utmaningar arbetssättet medför. LÄS MER