Sökning: "Second-hand clothes"
Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade orden Second-hand clothes.
21. Avlagda kläder - avfall eller resurs? : En enkätundersökning om hur studenter motiverar sin användning av olika klädavfallsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Under de senaste två decennierna har konsumtionen av nyproducerade kläder ökat med närmare 30 procent per person i Sverige. Den ökade konsumtionen har medfört att individers klädavfall blivit mer omfattande och många gånger slängs klädesplagg som fortfarande kan användas i hushållets restavfall även om andra alternativ är bättre. LÄS MER
22. “Dead white man’s clothes” : The influence of second hand import on young Ghanaians’ consuming patterns
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Generally, not many in the Global North are aware of the complexity behind the second hand clothing trade and donations. Today, Ghana has become one of the biggest markets for imported second hand clothing. With this, the Akan saying “Obroni Wawu” has come, and translates into “Dead White Man’s Clothes”. LÄS MER
23. Towards Circularity in Fashion E-commerce — Business Model Development
Master-uppsats, Lunds universitet/FörpackningslogistikSammanfattning : I dagsläget står textilindustrin i Sverige inför flera utmaningar relaterat till dess negativa miljöpåverkan och brist på cirkularitet. Ett identifierat ämne inom detta område är klyftan mellan e-handlare av kläder och second hand-organisationer eller andra mottagare av kläder. LÄS MER
24. Clothes Make the (Wo)man: A Qualitative Study on the Construction and Expression of a Green Identity through Second-Hand Clothing
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Thesis Purpose: This study aims to deepen the understanding of green identity construction and expression among female Gen Z consumers in relation to second-hand clothing. Theoretical Perspective: By applying a sociological and a consumer perspective, identity construction and sustainability act as two research domains in which this study is positioned. LÄS MER
25. Järna Folkets Hus + "Platsen där allt har ben"
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet presenterar ett förslag till en ny typologi av Folket Hus, som är en kombination av växthus, odlingslotter och ett hus rum för folket. Baserad på uppkomsten och dess betydelse historiskt har Folket Hus varit riktad först och främst till vuxna. LÄS MER