Sökning: "Självbestämmande teorin SDT"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Självbestämmande teorin SDT.

  1. 1. Motivation i arbetet : Skillnader i motivationen mellan olika yrken och kön?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cecilia Karlsson; Linda Ellefors; [2023]
    Nyckelord :Motivation; SDT;

    Sammanfattning : Motivation kan skilja sig åt mellan individer. Tidigare studier inom självbestämmande teorin visade på positiva och negativa effekter av inre motivation, yttre motivation och amotivation. Ingen studie hade, till kännedom, jämfört olika yrkeskategorier gällande motivationstyperna. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelser av idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elias Svenonius; Vedran Dedic; [2022]
    Nyckelord :Students´ Experiences; Physical Education; Internal and External Motivation; Factors; Self-Determination Theory.; Elevers upplevelser; Idrott och Hälsa; Inre och Yttre Motivation; Faktorer; Självbestämmande Teorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna examensuppsats är att synliggöra högstadieelevers upplevelser och deltagande i skolämnet idrott och hälsa (IDH). Detta med utgångspunkt i motivationsteorin självbestämmandeteorin (SDT). Metoden som används i denna uppsats är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. EN EKONOMISK LUMPEN : En kvalitativ studie om varför revisorsassistenter väljer att lämna revisorsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anton Lans; Elias Lilljebäck; [2022]
    Nyckelord :Revisor; Revisorsassistent; Jobb byte; Självbestämmande teorin; Lämna arbetet; Motivation; Revisions yrke;

    Sammanfattning : Revisionsbranschen i Sverige har under en längre tid haft problem med att behålla sina revisorsassistenter. Detta har skapat ett problem inom den svenska revisorsbranschen där auktoriserade revisorer har drastiskt minskat under senare år. LÄS MER

  4. 4. Hur kan lärare motivera elever till matematik i åk 7–9 : Strategier för att motivera elever till matematik. En kvalitativ studie om hur lärare kan motivera elever i årskurs 7–9 inom ämnet matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ritta Issa; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Motivation; inre motivation; yttre motivation; SDT-teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med att motivera elever i årskurs 7–9 i matematik. För att undersöka detta genomfördes klassrumsobservationer och semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 7–9. Jag gjorde också litteraturstudier inom fältet för att kunna jämföra teori och praktik. LÄS MER

  5. 5. Individer med fysiska funktionsnedsättningars upplevelser av parasport: Motivation, barriärer och resurser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lina Hult; Sara Wiklöf; [2021]
    Nyckelord :Barriers; motivation; physical disability; resources; self-determination theory; Barriärer; fysisk funktionsnedsättning; motivation; resurser; självbestämmande teorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad som motiverar individer med fysiska funktionsnedsättningar att delta i parasport samt vad upplevda barriärer och resurser har för betydelse för motivationen. Tio intervjuer genomfördes med aktiva atleter inom parasport. Samtliga var män i åldrarna 24–73 (M= 45.2, SD= 17. LÄS MER