Sökning: "Skolans tidiga år"

Visar resultat 31 - 35 av 88 uppsatser innehållade orden Skolans tidiga år.

  1. 31. Läxor eller inte? : En studie om lärares syn på läxor i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bendelin; Anna Hoffman; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersöker om, hur och i sådana fall varför lärare i årskurs 1–3 använder läxor och lärarnas attityder till att använda läxor eller inte. För att kunna svara på detta formulerades tre forskningsfrågor som låg till grund för studien som fokuserade på läxans användning och effekter, inom vilka ämnen och vilka olika typer av läxor som används. LÄS MER

  2. 32. Läsplattan i undervisningen : – En enkätstudie i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filip Lindmark; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; IKT; Läsplattan Ipad ; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur läsplattan används i läs- och skrivinlärningen i skolans tidiga år. Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsplattan som digitalt redskap i undervisningen. Ett specifikt fokus riktas mot de elever som lärarna upplever har svårigheter i sin läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 33. Matematik, en genusfråga? : Hur pedagogers förhållningssätt till genus i matematikundervisning påverkar eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Wahlroth; Madeleine Linder; [2019]
    Nyckelord :Genus; matematikundervisning; grundskolan; motivation; självbild;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie var syftet att skapa en förståelse för hur pedagoger i grundskolans tidiga år förhåller sig till genusskillnader inom matematikundervisningen. Således var syftet att undersöka hur pedagogers förhållningssätt påverkar eleverna. LÄS MER

  4. 34. Speciallärares arbete med tidiga insatser för att främja god läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Falk; Nathalie Carlström Englund; [2018]
    Nyckelord :fonem-grafem-kopplingen; fonologisk medvetenhet; läsinlärning; speciallärarrollen; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att få fördjupad förståelse av speciallärares erfarenheter av specialpedagogiskt arbete för att tidigt förebygga och möta hinder i elevers läsutveckling. Vi ville undersöka speciallärares arbete med att främja god läsutveckling i skolans tidigare år. LÄS MER

  5. 35. Feedback och instruktioner : Problemlösning i matematik för elever i de tidiga skolåren.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ilirjana Bajraktari; Jack Tegnér; [2018]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; feedback; instruktioner;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument ger olika direktiv om vad elever ska kunna när det gällerproblemlösning i matematik efter att ha gått ut årskurs 3. Vi har under vår utbildning reflekterat över hur vi ska hjälpa eleverna att uppnå dessa mål. LÄS MER