Sökning: "Social Impact Theory"

Visar resultat 16 - 20 av 1855 uppsatser innehållade orden Social Impact Theory.

  1. 16. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  2. 17. Behöver jag verkligen det här? : En kvalitativ studie om effekterna av minskad konsumtion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; Jeremy Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Norm deviation; change in consumption; strain theory; social coercion; consumption reduction; Normavvikelse; konsumtionsförändring; strain-teori; socialt tvång; konsumtionsminskning;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the individual's experience of conscious consumption reduction in relation to society's consumption norms. By not focusing on motives or causes behind the change, but instead illustrating the subjective and social consequences, the study provides a deeper understanding of how the individual's self-perception and social relationships are affected. LÄS MER

  3. 18. Declining Fertility: New Generations and New Perspectives How university-educated members of Generation Z in Sweden explain their decision to delay parenthood

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Magnus Malmberg; [2024]
    Nyckelord :Declining Fertility; Generation Z; Social Exchange Theory; Scandinavia; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims to examine how university-educated members of Generation Z in Sweden explain their decision to delay parenthood. As declining fertility rates across the globe risk to strain the global economy, this topic has never been more relevant. LÄS MER

  4. 19. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  5. 20. “LIVE, BREATHE, TESLA” : En kvalitativ studie om gemenskap och kundlojalitet i Teslas svenska Facebook-community

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Shajan Bakir; Joel Arvid Olai; [2024]
    Nyckelord :brand community; customer loyalty; Tesla; Facebook;

    Sammanfattning : The primary objective of the research was to examine the motivations behind members’ participation in Tesla’s online community on Facebook and explore how member interaction influences engagement and loyalty towards Tesla. The emergence of new technologies has intensified the complexity of understanding user behaviors. LÄS MER