Sökning: "direction of the conversation"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden direction of the conversation.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter före, under och efter brytpunktssamtal med äldre personer och dennes närstående i kommunalt särskilt boende.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Linda Emenike; [2024]
    Nyckelord :Breakpoint conversation; elderly person; relatives; special housing.; Brytpunktssamtal; äldre person; närstående; särskilt boende.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Brytpunktssamtal är ett samtal som sker mellan den ansvarige läkare, patienten och dess närstående med syfte att informera om vårdens inriktning samt ger möjlighet för den äldre personen att framföra sina önskemål i livet slutskedet. Sjuksköterskan har en viktig roll vid brytpunktsamtal genom att ge emotionellt stöd till den äldre och dennes närstående under samtalet, att följa upp efter samtalet samt planera personcentrerad vård utifrån den äldres och dess närståendes behov och önskemål. LÄS MER

  2. 2. EcoBot : study design and development of a persuasive FSM-free Chatbot for energy saving

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Francesco Milano; [2023]
    Nyckelord :chatbot; context management; persuasive strategies; domestic energy saving; smart appliances; sustainability.; chatbot; kontexthantering; övertygande strategier; hushållsenergibesparing; smarta apparater; hållbarhet;

    Sammanfattning : This study presents the development and evaluation of a conversational agent, EcoBot, designed to inform users about their energy habits and persuade them to save more energy when at home, to help fight climate change and energy waste. To reach this goal, three persuasion strategies were first identified: Feedback, to give users personalized suggestions based on their habits, Goal Setting, to set and track consumption goals for the user’s domestic appliances, and Social Comparison, to compare the user’s consumption with that of others. LÄS MER

  3. 3. Don't Fall! A Case Study on Market-scoping For Early-stage Technologies and the Role of Sensemaking

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Julia Klingestam Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Market-scoping; early-stage technologies; dynamic capabilities; sensemaking; high tech;

    Sammanfattning : Effectively managing uncertainty requires flexibility and strategic trade-offs, even so for firms basing their product-offer on early-stage technologies. Managers' role in strategic decisions have previously been overlooked, focusing more on predetermined market spaces based on technology, firm, and industry characteristics. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta som färdtjänsthandläggare : En kvalitativ undersökning om färdtjänsthandläggares upplevda handlingsutrymme samt emotionella arbete i delar av Skåne

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Idalie Norén; [2023]
    Nyckelord :Street-level bureaucracy; discretion; emotional labour; travel service; social work; färdtjänst; handlingsutrymme; emotionssociologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the perceived freedom of discretion and emotional labour of travel service officers in relation to the austerity in political decisions. The study aims to raise the importance of travel service officers' role in people with reduced mobility lives and ability to move freely and without obstacles in society. LÄS MER

  5. 5. Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av brytpunktssamtal : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sandra Andersson; Rebecca Hagstedt; [2023]
    Nyckelord :Breakpoint conversations; communication; intensive care; intensive care nurse; teamwork; Brytpunktssamtal; intensivvård; intensivvårdssjuksköterska; kommunikation; samverkan i team;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under år 2022 vårdades cirka 42 200 patienter på IVA runtom i Sverige. Åtta % av de som vårdades på IVA avled. Detta innebär att intensivvårdssjuksköterskor möter patient och närstående i en svår tid. I arbetet som intensivvårdssjuksköterska förekommer brytpunktssamtal. LÄS MER