Sökning: "Social fobi och social ångest"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Social fobi och social ångest.

  1. 1. "Hen vill ju bara inte prata" : En kvalitativ studie kring förskollärares metoder i arbetet med selektiv mutism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Eriksson; Ida Johansson Hellström; [2022]
    Nyckelord :Selective mutism; preschool; preschool teacher; approach; method; children with anxiety; children with social phobia; Selektiv mutism; förskola; förskollärare; förhållningssätt; metod; ångest hos barn; social fobi hos barn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin grund i fyra förskollärares erfarenheter av selektiv mutism i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares metoder i arbetet med selektiv mutism i förskolan. Föreliggande studies metod tar sin grund i ett kvalitativt tillvägagångssätt med en fenomenologisk inriktning. LÄS MER

  2. 2. Skiljer sig gymnasieelevers uppfattningar om andra? : En experimentell vinjettstudie om huruvidauppfattningar skiljer sig beroende på ifall karaktärer beskrivs som socialt fobiska eller blyga, och beroende på kön.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sandra Englund; [2022]
    Nyckelord :Social ångest; Social fobi; Experiment; Blyg; Vinjettstudie; ungdomar; gymnasie; förutfattade meningar; fördomar; kön;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka huruvida gymnasieelevers uppfattningar skiljde sig baserat på ifall en karaktär beskrevs ha den psykiatriska diagnosen social fobi, eller som blyg; ifall uppfattningar skiljde sig baserat på ifall karaktären beskrevs som en kille eller tjej; samt ifall deltagarens kön hade en påverkan på utfallet.Studien utfördes med en experimentell mellangruppsdesign, och inkluderade totalt 461 elever från 4 olika gymnasieskolor och 23 klassrum. LÄS MER

  3. 3. ARBETSTERAPEUTISKA METODER FÖR VUXNA MED AKTIVITETSPROBLEMATIK RELATERAD TILL ADHD

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Linn Dahlberg; Fredrik Losjö; [2021-05-31]
    Nyckelord :Attention Deficit Disorder with Hyperactivity; Limitation of Activity; Occupational Therapy and Client Centered;

    Sammanfattning : Bakgrund En god hälsa är något vi alla önskar och samtidigt är hälsa något som kan tolkas olika beroende på vem man frågar. Att vara vuxen med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) kan innebära att leva med en livslång funktionsnedsättning som kan orsaka psykisk, social och fysisk ohälsa, där samsjuklighet med tillstånd som ångest, personlighetsstörning, missbruk eller social fobi är vanligt. LÄS MER

  4. 4. Kan SSRI-preparat ha effekt vid behandling av ångestsyndrom hos barn och ungdomar?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Madeleine Persson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vid stress utlöst av saker eller situationer kan kroppen reagera med ångest som svar. Det är normalt för alla människor att känna ångest, oro och rädsla, men i de fall där personen får påverkad normalutveckling eller en påverkad psykosocial funktion finns det risk för att personen lider av ett ångestsyndrom. LÄS MER

  5. 5. “Jag tar hellre ett F i betyg än att tala inför andra” : En studie om hur och i vilken mån lärare uppfattar elevers rädsla för att tala inför andra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Edberg; [2020]
    Nyckelord :Talrädsla; muntliga framställningar; social fobi; extra anpassningar vid muntliga framställningar; betyg och undantagsbestämmelsen.;

    Sammanfattning : I ett klassrum möter man som lärare flera olika individer, vissa elever behöver stöttning när det kommer till läsning och vissa elever behöver stöttning med att skriva. I klassrummet finns det även de elever som våndas inför muntliga framställningar och behöver stöttning för att kunna delta i muntliga sammanhang. LÄS MER