Sökning: "Sociokulturellt perspektiv samverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden Sociokulturellt perspektiv samverkan.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet i närområdet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreas Boberg; Johan Garpsäter; [2023-10-26]
    Nyckelord :Samverkan; föreningsliv; socialt lärande; fritidshem; socioekonomi;

    Sammanfattning : Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2020) skriver att all personal som arbetar inom skola och fritidshem ska arbeta för att samverka med föreningslivet i närområdet för att stärka elevernas lärande. Genom tidigare forskning kan vi se att föreningslivet och fritidshemmet är två platser som har stor möjlighet att främja elevernas lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Sociala medier som ett verktyg för fritidshemsläraren att utvecklas i professionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Larsson; Fredrik Nyman; [2023]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Fritidshemslärare; Kollegialt lärande; Sociala medier; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån vår arbetslivserfarenhet i fritidshemmet anser vi att samverkan med kollegor, planering av verksamhet och diskussion kring utvecklingsfrågor brister på grund av tidsbrist. Vår erfarenhet är att fritidshemslärare löser denna problematik genom att vara aktiva i olika nätverk på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  5. 5. "Vi har inte tid att berätta, vi måste bygga" : Barns samarbetsstrategier och konstruktionssamtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Göransson; Isabell Klingberg; [2023]
    Nyckelord :Building and construction in preschool; collaborative strategies; construction talks; five-year-olds; Bygg och konstruktion i förskolan; femåringar; konstruktionssamtal; samarbetsstrategier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to bring more knowledge as to how five-year-olds are collaborating in a construction activity in preschool. The purpose is also to bring light to how the children are communicating with each other regarding the constructions. The method which we applied to this study was participant observation. LÄS MER