Sökning: "Special idrott"
Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden Special idrott.
1. Elevers upplevelse av särskilt stöd : En studie om hur elever i gymnasiet upplever sitt behov av särskilt stöd och om de får det stöd de behöver i idrottsundervisningen
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur elever som har rätt till särskilt stöd upplever skolundervisningen med särskilt fokus på ämnet Idrott och hälsa. Studien utgår från frågeställningarna: Hur upplevs särskilt stöd utifrån elevens perspektiv?Hur upplever eleverna det särskilda stödet inom Idrott och hälsa? Hur motiveras elever med särskilt stöd att delta i idrottsundervisningen? Teori och metod Detta är en kvalitativ studie som inspireras av tre teoretiska utgångspunkter som är normkritisk pedagogik, KASAM samt Self-Determination Theory. LÄS MER
2. En jämförelse mellan kampsportstester och Wingate test : En tvärsnittsstudie på elitaktiva inom Judo och Taekwon-Do
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte Syftet med den här studien var att undersöka om det fanns någon korrelation mellan de anaeroba testerna Wingate-test utförd på ergometercykel, Wingate-test utförd på armcykel och de grenspecifika anaeroba testerna Special Judo Fitness Test (SJFT) respektive Multiple Frequency Speed of Kick Test (FSKT) utförda av elitidrottare. Metod Antalet försökspersoner var 12 personer, varav 8 män och 4 kvinnor. LÄS MER
3. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd. Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER
4. ”NÄR JAG TÄNKER PÅ DET” : Lärares och specialpedagogers upplevelseav anpassningar för elever med NPS iämnet idrott och hälsa på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I denna studie intervjuades fyra idrottslärare och två specialpedagoger som jobbar inom gymnasieskolan. Studiens syfte och frågeställningar behandlar det arbete med extra anpassningar som sker i ämnet idrott och hälsa för elever i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. LÄS MER
5. Att bemöta elever i behov av särskilt stöd i idrott och hälsa : Sex idrottslärares erfarenheter av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och bidra med kunskap utifrån några idrottslärares erfarenheter av och förutsättningar för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. I studien har det genomförts intervjuer med sex idrottslärare som undervisar på olika låg- och mellanstadieskolor. LÄS MER