Sökning: "Specialpedagogik malmö högskola"

Visar resultat 21 - 25 av 220 uppsatser innehållade orden Specialpedagogik malmö högskola.

  1. 21. Kommunikationen mellan specialpedagoger och förskollärare samt arbetet med handlingsplaner i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Andersson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; specialpedagogik; arbetsgång; kommunikation; handlingsplan;

    Sammanfattning : Under mina verksamhetsförlagda utbildningar har jag mött barn med behov av särskilt stöd vilket har väckt tankar hos mig kring hur kommunikationen fungerar mellan specialpedagoger och förskollärare samt arbetet med att verkställa barns handlingsplaner ute i förskoleverksamheter. Syftet med studien blev att titta på hur specialpedagoger och förskollärare tänker kring hur de kommunicerar med varandra samt hur de verkställer handlingsplanerna för barn i behov av särskilts stöd i den dagliga verksamheten samt koppla det till relevant forskning och teoretiska perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - En intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Birgitta Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; fmt-metoden; funktionsnedsättning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Abrahamsson, Birgitta (2016) Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - en intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan (Functionally Oriented Music Therapy in An interview study about proven experience and joint work). Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 23. Grundutbildningens betydelse för specialpedagogers perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Longhurst Klang; [2016]
    Nyckelord :Specialpedagogik;

    Sammanfattning : ABSTRACTLonghurst Klang, Petra (2016) Grundutbildningens betydelse för specialpedagogers perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget. (How SENCO´s teacher training backgrounds affect how they perceive their role within Special Needs Education)Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 24. "Jag hatade matte", Vuxnas berättelser om sina upplevelser av skolämnet matematik. "I hated maths", Adults Narrations about their Experiences of the School Subject Mathematics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; Livsberättelser; Matematiksvårigheter; Självbild; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: PISA (Skolverket, 2012) och TIMSS (Skolverket, 2011b) visar att svenska elever presterar på en lägre nivå i matematik vid internationella jämförelser med jämnåriga i andra länder, samtidigt som flera vuxna har en negativ inställning till matematik. Som matematiklärare och blivande specialpedagog med ett stort intresse för matematik uppkommer frågan; vad är det som gör att så många elever och vuxna har en negativ inställning till matematik? I det här arbetet undersöks frågan för att öka kunskapen inom matematik och specialpedagogik. LÄS MER

  5. 25. Barn i behov av särskilt stöd - pedagogers förhållningssätt, arbetssätt och kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Theresa Lindahl; Nathalie Sundwall; [2016]
    Nyckelord :arbetssätt; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; avvikelse; förskola; normalitet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : We want to use our aim and questions to examine educators' views on their working methods, attitude and knowledge in relation to children in need of special support in kindergarten. The aim is also to examine how educators consider themselves to be supported in the matter of treating every child on equal terms. LÄS MER